Ib Schønberg

Med "Ib Schønberg" har Ole Roos klippet en række af den store filmskuespillers præstationer sammen til en portrætfilm, der viser os kunstnerens spændvidde. Men den giver os også et indblik i, hvordan man i 30'erne og 40'erne så på Danmark og danskerne gennem en filmlinse. © Scope

Produktionsår 2000
Genre Dokumentar
Instruktør Ole Roos
Medvirkende Ib Schønberg
Spilletid 90 min.
Biopremiere 01.09.2000
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Ib Schønberg

Den joviale hyggeonkel Ib Christian Albert von Cotta Schønberg nåede at medvirke i næsten 100 folkekomedier inden sin alt for tidlige død. Ved enkelte lejligheder fik den runde Ibbermand heldigvis lov til at vise, at der var dybde bag den glade maske. Hans seriøse præstationer var i en klasse for sig, specielt i alkoholikerdramaet "Cafe Paradis" ...

Anmeldere

Scope
Ikke en falsk tone

Ole Roos' "Ib Schønberg" demonstrerer på fornemste vis, at i en periode, hvor dansk film generelt var på et lavt niveau, var der én skuespiller, som lyste op og overstrålede resten

Der findes et gammelt mundheld blandt skuespillere: Hvis du vil være kendt, skal du lave tv, hvis du vil være rig, skal du lave film, og hvis du vil være lykkelig, skal du lave teater. Det er uden tvivl sandt for langt de flestes vedkommende, men Ib Schønberg befandt sig bedst i et filmstudie frem for de skrå brædder, da han ikke kunne koncentrere sig i de par timer, en forestilling varer. Derimod trivedes han i filmverdenen og formåede at være diskret, præcis og spille med et usædvanligt nærvær, når kameraet rullede.

Meget mere end nostalgi
Ib Schønbergs skuespilkunst bliver fornemt blotlagt i Ole Roos' fremragende film. Hans intense spil demonstreres både i de tragiske roller, men også i de forkætrede folkekomedier, der for de flestes vedkommende er bagateller. Det er her, at det ægte nærvær kommer til sin ret midt i alt det tuttenuttede, og i mange lette film viser Ib Schønberg et overskud og en adræthed, der gør hans hjertevarme præstationer til store oplevelser i ellers små film.


"Ib Schønberg" er ikke en stringent levnedsbeskrivelse, men en poetisk montage af film med vægten lagt på en håndfuld af skuespillerens største præstationer. Filmen er kun kommenteret af Schønberg selv - et lille interview og fire sange, men det fine udvalg af film viser os til fulde, hvor bredt Schønbergs talent strakte. I folkekomedien "Biskoppen" (Emanuel Gregers, 1942) er han herligt krukket og dog ærlig som skuespilleren, der antages for at være gejstlig, og Jammerherren i "Afsporet" (Bodil Ipsen og Lau Lauritzen, 1942) skildres med en ganske tynd fernis over upålideligheden. Han er dejlig jovial og altfavnende som jordemoderens mand i "Diskret ophold" (Ole Palsbo, 1946), og hans sammenspil med Ellen Gottschalck i "Ta' hvad du vil ha'" (Ole Palsbo, 1947) er stadig gribende som det alkoholiserede og ustabile par, hvis kærlighed overvinder alt og især omgivelsernes fordømmelse. Begge fik en Bodil for filmen.

Ib, Ib 'urra!
Alt det er klippet sammen på en måde, der gør Ole Roos' film til en lovprisning af og et dokument over skuespillet, når det er allerbedst. Schønbergs fornemmelse for det diskrete filmskuespil kommer stærkest til udtryk i de lange sekvenser fra "Afsporet" og "Ta', hvad du vil ha'", hvor den folkekære Ibbermand spiller overfor den kongelige skuespiller Ebbe Rode. Man er aldrig i tvivl om, at Ebbe Rode er god - i "Afsporet" spiller han Stenmåren med stærk brutalitet, men man sidder hele tiden med bevidstheden om, at det er en rolle; han er ikke gribende i samme grad som Ib Schønbergs Jammerherre i "Afsporet" og Oscar Bergholtz i "Ta' hvad du vil ha'".


Ole Roos' "Ib Schønberg" er således først og fremmest en opvisning i, hvordan skuespil på film kan være og et portræt af en kunstner, der til fulde forstod, hvordan film virker. Schønbergs roller var ikke bedre end andres, men hans figurer brændte og brænder stadig ind på trods af deres overfladiskhed. Ole Roos viser os loyalt, at selvom størsteparten af filmene ikke er værd at huske, er den trivelige skuespiller ofte på et niveau, der tangerer verdensklasse. "Ib Schønberg" er et kærligt og stilsikkert portræt af en stor kunstner og et must for alle filminteresserede.

Brugere

11/12-04Rigtig go'!
Anonym
Ib filmen her er bare så sjov!

21/06-04VIIIILDT
Anonym

27/06-02100 % i 90 minutter
Anonym
Filmen er ganske enkelt genial - med et fremragende udvalg af sekvenser fra Schønbergs mange film og en lydside der også omfatter Schønbergs egen stemme som privatpersonen Schønberg. Se den og gense, og gense . . .


Fakta

Medvirkende
Næsten alle Ib Schønberg
Bag kameraet
Instruktion Ole Roos
Produktion Finn Aabye, Knud Hauge
Manuskript Ole Roos
Klip Poul Kristensen
Genrer og relationer
Genre Dokumentar
Premieredatoer
Biograf 01.09.2000
Dvd 27.03.2006
Øvrige oplysninger
Land Danmark
Produktionsår 2000
Spilletid 90 min.
Censur Tilladt for alle Tilladt for alle
Solgte billetter 3.800
Biodistributør Camera Film

Se også...