Fransk rapsodi (Portraits chinois)

"Fransk Rapsodi følger ni venner, hvis veje krydses i løbet af to år. Vi følger dem i deres arbejde, kærlighed og uoverensstemmelser. Langsomt tager figurerne form bag deres smilende, løgnagtige masker, og komedien får et stænk af drama. © Scope

Produktionsår 1996
Genre Drama
Instruktør Martine Dugowson
Medvirkende Helena Bonham Carter, Romane Bohringer, Jean-Philippe Écoffey, Marie Trintignant
Spilletid 120 min.
Biopremiere 05.12.1997
Scope-score Afventer stemmer
Anmeldere
Brugere Afventer stemmer
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Helena Bonham Carter

Kostumedramaer og korsetter. Sart ungmø i noble omgivelser. Helena Bonham Carter har i snart mange år kæmpet for at komme ud af det typecasting-helvede, hun har siddet fast i med 'Værelse med udsigt' (1985), 'Howards End' (1992) og lignende kultiverede periodefilm. Hun tog tilløb i Woody Allens 'Mig og Afrodite' (1995), men først med 'Fight Club'...

Anmeldere

Scope
Brudstykker af pariserliv

Martine Dugowsons andet forsøg i spillefilmsgenren er en velspillet fransk komedie, der holder balancen mellem melodrama og farce.

Selvom man er ung, smuk og talentfuld, er det ikke ensbetydende med, at man er lykkelig. Hvis man ikke før har haft en mistanke om dette forhold, kan man i hvert fald erfare det efter at have set "Fransk Rapsodi". Filmen kredser om en gruppe venners genvordigheder med kærligheden, karrieren og livet i det hele taget i dagens Paris. Miljøet er kreativt og trendy, og hovedpersonerne leder tilskueren rundt blandt modehusdesignere og filmmagere i lækre, velindrettede omgivelser.
Komedien udspringer af personernes manglende evne til at fortælle sandheden og udtrykke deres inderste følelser. Karakterskildringen nærmer sig det karikerede, når frustrationerne ikke længere kan holdes indestængt og må kanaliseres ud på en eller anden måde. Men, overdrivelse fremmer, som altid, forståelsen og i dette tilfælde også underholdningsniveauet.
Bortset fra, at filmen omhandler en yngre generation minder letheden, personernes veludviklede talegaver og humoren en del om Woody Allens univers. Indimellem gives der dog også plads til de store følelser og stille scener, uden at det hele koges sammen til omgang sødsuppe.

Rod i karriere og kærlighed

Martine Dugowsons debutfilm, "Englene over Paris" (med original-titlen "Mina Tannenbaum"), var en sørgelig fortælling om to pigers venskab og udvikling, og flere af temaerne fra denne film genfindes i hendes nyeste. Angsten for at være alene og ikke slå til, menneskeligt såvel som professionelt, samt besværlighederne med at finde sin identitet - og ikke mindst originalitet.
Det er faktisk helt galt med skaberkraften hos mange af hovedpersonerne. Tøjdesigneren Ada synes at være gået i stå ligesom sin mester i tøjets kunst, Sandre. Det samme gælder for Ada's mand, manuskriptforfatteren Paul samt dennes ven og skrivemakker Guido. Paul og Guido skriver for producenten Alphonse og instruktøren Yves, der er gift med produktionslederen Nina. Ada og Nina har veninden Emma, hvis forsøg på eksperimenterende teater er både gribende og horribelt dårligt. Den eneste med kunstnerisk drive i højeste gear er den unge designer Lise, der i stedet for Ada bliver Sandres protegé. Vel at mærke samtidig med, at hun er brændende forelsket i Paul. Nina er også en smule forelsket i en anden end sin mand, nemlig vennen Alphonse. Som det måske anes, bliver parforholdets fordele og ulemper grundigt målt og vejet et par gange i løbet af filmen. På trods af det bindende venskab mellem hoved-personer, kan fortroligheden ligge på et meget lille sted, og der bliver fortalt mange både hvide og kulsorte løgne i venskabets navn.
Intrigerne florerer bag facaden - som også antydet i filmens originaltitel "Portraits Chinois". Her refereres til 'kinesiske skyggebilleder', et spil hvor de medvirkende kun fremstår som silhuetter med skjulte ansigtstræk.

En skønsom blanding

I sin fortælleform går Dugowson ikke af vejen for at bruge løs af hele arsenalet af stilbrydende elementer. Hun lader personerne udtrykke deres tanker gennem voice-over, fastfryser billeder, viser den samme karakter to gange i samme billede, og benytter drømmescener og flash backs. Disse finurligheder bruges heldigvis ikke til overflod, men benyttes lige så ubesværet, ligesom når instruktøren sprang gennem tiden i sin debutfilm.

Udover at kredse om nogle af de samme temaer som i sin først film, byder "Fransk Rapsodi" også på et gensyn med dens to hovedrolleindehavere, Romane Bohringer og Elsa Zylberstein, samt Jean-Philippe Ecoffey. Dertil er føjet flere franske skuespillere og enkelte fra England, Italien og Serbien. Det bedst kendte ansigt herhjemme er englænderen Helena Bonham-Carter i rollen som Ada, der efter gennembruddet i engelske kostumedramaer, er begyndt at vise sig i nutidige gevandter. Hun gør det udemærket i kontinentale omgivelser, men skiller sig nu ikke ud fra resten af det velspillende skuespillerensemble (Det er en smagssag, hvis man i det hele taget ikke bryder sig om Bonham-Carters storøjede lillepige-ansigt).

"Fransk Rapsodi" er en underholdende lille film, der kommer godt og grundigt rundt i venskabets og kærlighedens smudsige kroge. Et godt råd: se den før dine venner, og overvej så lige en ekstra gang, hvem du vil betro dine dyrebare intimiteter til.


Fakta

Medvirkende
Ada Helena Bonham Carter
Lise Romane Bohringer
Paul Jean-Philippe Écoffey
Nina Marie Trintignant
Emma Elsa Zylberstein
Yves Yvan Attal
Guido Sergio Castellitto
Alphonse Predrag 'Miki' Manojlovic
René Sandre Jean-Claude Brialy
Agnès Sophie Simon
Bag kameraet
Instruktion Martine Dugowson
Produktion Georges Benayoun
Manuskript Peter Chase, Martine Dugowson
Fotografi Vincenzo Marano, Antoine Roch
Klip Martine Barraqué, Noëlle Boisson
Scenografi Pierre Guffroy
Musik Peter Chase
Genrer og relationer
Genre Drama
Undergenre Ensemblefilm
Nøgleord Designer, Paris
Premieredatoer
Biograf 05.12.1997
Øvrige oplysninger
Land Frankrig, England
Produktionsår 1996
Spilletid 120 min.
Censur Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år
Solgte billetter 3.268
Selskab IMA Productions
Biodistributør Sandrew Metronome

Se også...