Halalabad Blues

Kari er fotograf og en selvstændig dansk single-pige. Under arbejdet med en fotobog møder hun den tyrkiske Cengiz, og de bliver straks tiltrukket af hinanden. Imidlertid har Cengiz en kone og to børn i Tyrkiet. Det huer bestemt ikke Kari, men forholdet udvikler sig alligevel til en forelskelse. Da Cenquiz bliver involveret i sin fætter Tufans lyssky affærer kan Kari heller ikke holdes udenfor. © Scope

Produktionsår 2002
Genre Komedie
Instruktør Helle Ryslinge
Medvirkende Anne-Grethe Bjarup Riis, Peter Perski, Ali Kazin, Ibrahim Atillaaygün
Spilletid 114 min.
Biopremiere 29.11.2002
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Helle Ryslinge

(INSTRUKTØR)
Udover en række roller som skuespiller i smallere film er Ryslinge primært kendt som en kompromisløs instruktør, der arbejder i samme tradition som Erik Clausen med at lave moderne folkekomedier med satiriske kommentarer til det danske samfund. Ryslinge har selv skrevet manuskript til alle sine spille film. Efter to årtier med teaterarbejde f...

Anmeldere

Politiken
"End ikke det halve Bollywood og hele den tyrkiske musik kan redde 'Halalabad Blues' fra at ende som en ujævn blanding af djærv attitude og dansk ubeslutsomhed."

Berlingske Tidende
"Man kan sagtens finde små skævheder og skønhedspletter i 'Halalabad Blues', men det er opløftende at se en film, som har noget på hjerte og på højkant."

Jyllands-Posten
"Hvis 'Halalabad Blues' var en grøntsagsbutik, så var den for længst blevet lukket af fødevarekontrollen. Der er simpelthen for mange rådne tomater blandt de friske."

Weekendavisen
"Helle Ryslinges femte spillefilm vil være et kærlighedsdigt og et debatindlæg. Det er muligt, at man kan forene disse bestræbelser, men det lykkes ikke i Halalabad Blues."

Ekstra Bladet
"Filmen trækker os fermt rundt i danske og tyrkiske miljøet, og der er drama og sammenstød med giftige gloser, men balancen er god nok."

B.T.
"Fløjlshandskerne er taget af i en samtidshistorie, hvor der er skruet højt op for drømmene som farverig kontrast."

Dagen
"Tingene bliver sagt i Halalabad Blues, og Ryslinge forsøger ikke at spænde over kløfterne, men at vise deres bredde. Ingen politisk korrekthed her. Og hvilken befrielse det er."

Kino
"Et kærkomment indlæg i indvandrerdebatten, men som film har den nogle problemer, bl.a. skuespillet, der harker afsted som var det et dansk lystspil fra 50'erne"

Bogart
"Ind i mellem spilles der i den grad over kanten, og det er så den films begrænsning."

Brugere

06/12-02EN ANDERLEDES OG GOD FILM
Anonym
Jeg synes den nye film med Helle Ryslinge er rigtig god. Jeg synes at musikken er fed og scenen hvor der skæres auberginer osv. er virkelig god. Og så er det så dejlig befriende at se en ANDEN KVINDE END EN SELV have mascara ned af kinden efter hed sex. Det er nemlig mærkelig nok helt umuligt i andre film. BLIV VED HELLE RYSLINGE....

01/12-02Enestående film !
Anonym
En film som Halalabad Blues er aldrig før set i Danmark: Socialrealistisk kultur-konflikt mellem danskhed og islam krydret med smukke indiske dansescener!
Filmen siger det, som efterhånden de fleste danskere nu tænker: Vi har ikke længere lyst eller råd til at finansiere muslimske indvandrere, som på den ene side er villige til at begå ædresdrab på egne børn, hvis disse skulle få den kætterske ide at gå over til fjenden (læs: foretrække en dansk kæreste), og som på den anden side ikke finder det spor æreløst at leve af dansk bistandshjælp.
Filmen er interessant på mange måder - bl.a. den måde hvorpå den afslører, hvilke af vore filmanmeldere, der stadig tilhører halalhippie-fløjen med deres naive "vi skal alle sammen være her, for vi er alle sammen mennesker"-holdning, og hvilke af dem...

29/11-02Elefant i porcelænsbutik.
Anonym
Halalabad Blues er en umulig størrelse. Gumpetung og med kæmpearmbevægelser vælter den rundt i en tyrkisk grønthandel. Denne pinlige, misantropiske forestilling er så gennemsyret af vred dansk, såret selvfølelse, at det er pinligt for et ellers socialt engageret menneske som Helle Ryslinge. Hvad sker der for dig, Helle? Hvorfor tilslutter du dig koret af skuffede, venstreorienterede, som nu vil gøre op med de såkaldte Halalhippiere. Nu skal de respektløse indvandrermænd godt nok ha' at vide, hvor skabet står. Vi Danskere vil ha' respekt, ellers er det ud!
Hvad er nu det for noget? Hvorfor skal en stakkels kærlighedshistorie tages som gidsel i din småklamme propaganda?
Og hvorfor skal både danskere og indvandrere fremstilles så karrikeret og vulgært? Er det sådan vi er? Fulde og bøvede...

29/11-02Nu kan det snart være nok!!
Anonym
NU KAN DET SNART VÆRE NOK!!
Danske film er og bliver gentagelser af gentagelser, jeg savner snart noget med lidt mere
gang i, nogle flere film i retning af PUSHER, og ikke flere hverdags dramaer, det hænger mange ud af halsen, vi gider ikke se det mere... Gi os nu noget med lidt action, sort humor, special effects.

27/11-02Dans - forsøg på kunst
Anonym
Skuespillerne gjorde det godt, men filmen virkede ikke gennemarbejdet, og dansen virkede mere komisk end smuk og alligevel ikke komisk nok til at være sjov...

18/11-02Modig men tam
Anonym
Helle Ryslinge kan med al respekt kaldes en uerfaren kvinde i branchen, og det er derfor vovet at hun kaster sig ud i et så kompliceret emne som indvandrere og problemerne dertil, samt et charmerende præg af indisk inspireret musik og billedstil. Farverne er varme og kærlige, musikken er sprælsk og iørefaldende og skuespillernes replikker er som bundet til manuskriptet. Der gives ikke plads til megen grimasse eller spas, især Peter Perski og Anthony Timur Catallar er subtile i mundfaldet, så det står ud af ørene. Det står desværre også hurtigt som en af filmens helt store kritikpunkter, samt en gnist der aldrig rigtigt følger med filmen.

Ryslinge er tydeligt inspireret af Indien og Bollywood. Det står tydeligt næsten fra første scene, hvor vi ser hvordan de to turtelduer i filmen bad...


Fakta

Medvirkende
Kari Anne-Grethe Bjarup Riis
Cengiz Peter Perski
Cengiz (stemme) Ali Kazin
Tufan Ibrahim Atillaaygün
Merete Charlotte Elizabeth Munksgaard
Onkel Anthony Catallar
Tante Meliha Saglanmak
Dilek Özlem Saglanmak
Farmor Esin Eden
Yasemin BIirgül Balmer
Bag kameraet
Instruktion Helle Ryslinge
Produktion Peter Bech
Manuskript Helle Ryslinge, Sven Omann
Fotografi Bjørn Blixt
Klip Mogens Christiansen
Scenografi Peter Neergaard
Genrer og relationer
Genre Komedie
Premieredatoer
Biograf 29.11.2002
Dvd 05.05.2003
Øvrige oplysninger
Land Danmark
Produktionsår 2002
Spilletid 114 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 11 år Tilladt for børn over 11 år
Solgte billetter 26.699
Selskab Angel Films
Biodistributør Angel/Scanbox

Se også...