Barry Lyndon

Barry Lyndon er på ingen måde tilfreds med sin ydmyge herkomst og opvækst. Fast besluttet på at søge lykke, magt og penge drager han ud i verden. Gennem held, handlekraft og romantiske eskapader lykkes det Barry at blive en holden mand i det krighærgede Europa i 1700-tallet. Men i processen er han også blevet kold og beregnende og prisen for succes viser sig at være høj. © Scope

Produktionsår 1975
Genre Drama
Instruktør Stanley Kubrick
Medvirkende Ryan O'Neal, Marisa Berenson, Patrick Magee, Hardy Krüger
Spilletid 184 min.
Biopremiere 17.09.1976
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Stanley Kubrick

(INSTRUKTØR)
Få filmskabere har som Kubrick været forbillede for kolleger verden over og hyldet som geni af kritikere og fans. Med stor originalitet og personlighed lavede han film inden for en lang række genrer, heriblandt komedie, science fiction, gyser, periodefilm og krigsfilm. Mens den etablerede filmverden altid har skudt penge i Kubricks projekter,...

Brugere

07/04-13- Den fortabte fader - 3
Filmens ’rise and fall’-struktur og fortællerens spydige anskuelser er noget man må se sig igennem for at kunne danne overblik og klarhed ift. hvad der står på klem i ”Barry Lyndon”, da fortællerens lette og kyniske gengivelse, aspekter og valg af oplysninger ud fra hændelserne der finder sted er baseret på et indstuderet og kunstig intellekt og dennes overfladiske verdensopfattelse; fortælleren er ikke objektiv og selve handlingen er langt mere kompleks, og man må derfor lytte godt med og se sig godt for, for ikke at blive vildledt af den narrative blindhed. Barrys faderløshed er både et psykologisk sår (som påvirker ham som karakter) såvel som billedet på vores tidsånd. Vi ser det i ”Rumrejsen år 2001”, ”The Shining” og hér i ”Barry Lyndon”. Astronauternes rejse væk - ikke blot fra Jor...

28/04-09- Træk og skyd - 7
Stanley Kubrick har altid haft et fortræffeligt talent, for at skildre vor races facetter med veltænkte scenarier: En ex-nazistisk bombeforsker, der hailer præsidenten, i et satirisk karaktertræk. Neandertalere, der primitivt undersøger et fremmed legeme fra det ydre rum. Alex DeLarge, der synger ”Singing in the Rain”, mens han voldtager en uskyldig kvinde. Og Barry Lyndon, der affyrer sin skæbnesvangre patron ned i jorden, under en pistol-duel imod hans bitre stedsøn. Hvorfor gør han så det? Jo, han har sine grunde..

Steven Spielberg sagde engang, at man kunne se en Kubrick-film igen og igen, og få noget nyt med sig hver gang. Der er detaljer i tusindvis, for dén der tager sig tid til at lede, læse og lære - ”Barry Lyndon” inklusiv, hans senere karrierers mest oversete og mest subti...

05/11-07Undervurderet film
Inden jeg havde set Barry Lyndon, var jeg sådan lidt 'Kubrick er altid god. Men Barry Lyndon, som folk siger er kedlig, og spild af tid? Hmm.'
Købte den dog alligevel, og da jeg satte den i dvd-afspilleren få timer efter at være kommet hjem fra den lokale dvd-butik, var jeg tryllebundet fra 1. minut. O'Neal leverer en pragtpræstation, historien er fascinerende, billederne fantastiske. Det sidstnævnte havde jeg fået at vide af en bekendt, og det var også en af grundene til jeg ville se den.

Se den, se den. Kubrick-klassiker!

04/02-07Overdådig sarkasme
”Barry Lyndon” er Stanley Kubricks overdådige og billedskønne storfilm på over tre timer om en irlandsk knægt, der kaster sig ud i livet i Europa i 1700-tallet og bliver både belønnet og straffet for sit mod og hovmod. Filmen er en nydelse fra ende til anden med underskønne billeder og en fed britisk dry humor. Specielt den første del af filmen er enormt komisk og underholdende, mens der sniger sig en del mere mørke og tragedie ind i den anden del af denne skildring af Redmond Barrys livshistorie.

En yderst veltalende fortællerstemme (Michael Hordern) fortæller os om Redmond Barrys forældre, og vi kan hurtigt høre ironien i ordene og de dertil vel-timede billeder. For eksempel hører vi, at Barrys far ville have været en glimrende advokat. Hvis han altså ikke var blevet dræbt i en due...

29/01-05Kubricks mesterværk
dejligt at se andre glæde sig over denne film - Kubrick var for mig i flere år først og fremmest en yderst interessant instruktør - med denne film blev han også nærværende. Pudsigt nok har jeg lidt det samme problem med de perfektionistiske Coen-brødre, der indbyder mere til andægtighed end til medleven i deres film - jeg håber også de en dag tager skridtet ud over det (for)tænkte og ind i det inderlige.
Barry Lyndon - snigende og overrumplende og påtrængende.

29/01-05Ærgerrighed gør blind
Med overskriften er filmens måske vigtigste budskab allerede fastslået. Redmond Barry tilkæmper (i bogstaveligste forstand) sig "op" fra en fattig tilværelse i 1700tallets britisk besatte Irland til et fornemt liv blandt Europas adel. Men én ting rider ham som en mare gennem hele livet: Hans mors ord om, at han må sikre sig en TITEL for at sikre sit eget eftermæle. Det bliver til en stadig mere desperat stræben, som begynder at styre hans liv mere end noget andet.

Et langstrakt men begivenhedsrigt og overbevisende historisk drama. Grunden til, at filmen hører til blandt de mindre kendte Kubrick-film er formentlig fraværet af åbenlys dysterhed eller vanvid i samme grad, som man finder det i Kubricks "klassiskere". Det kan måske undre mig lidt, for filmen handler i høj grad om et mennes...

15/02-03Smuk og krævende
Anonym
Kubrick leflede aldrig for publikum, det gør han heller ikke her. Men han giver os noget af det smukkeste filmkunsten har bragt.
Over tre timer lang, historisk og langsom kræver det tålmodighed, at stå igennem "Barry Lyndon", men det er det værd. Ryan O`Neil har gennemslagskraften og Marisa Beronson skønheden til at fange opmærksomheden Og filmens brug af musik og de smukke billeder er enstående. En lille perle.


Fakta

Medvirkende
Barry Lyndon Ryan O'Neal
Lady Lyndon Marisa Berenson
Chevalier de Balibari Patrick Magee
Potzdorf Hardy Krüger
Lord Ludd Steven Berkoff
Nora Brady Gay Hamilton
Belle Marie Kean
Lischen Diana Körner
Samuel Runt Murray Melvin
Sir Charles Reginald Lyndon Frank Middlemass
Graham Philip Stone
Bag kameraet
Instruktion Stanley Kubrick
Produktion Stanley Kubrick
Manuskript Stanley Kubrick
Forlæg William Makepeace Thackeray
Fotografi John Alcott
Klip Tony Lawson
Scenografi Ken Adam
Musik The Chieftains, Leonard Rosenman
Genrer og relationer
Genre Drama
Undergenre Periodefilm, Romance
Nøgleord 1700-tallet, Aristokrat, Duel, Hasardspil
Premieredatoer
Biograf 17.09.1976
Øvrige oplysninger
Land England
Produktionsår 1975
Spilletid 184 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 95.185
Selskab Peregrine Productions, Hawk Films

Se også...