25th Hour

Som ung drømte Monty Brogan om at blive brandmand. Men han blev tiltrukket af de hurtige penge som narkohandler, og nu skal han syv år i fængsel. Det sidste døgn i frihed bruger han med sin far, kæresten og ikke mindst barndomsvennerne Philip og Barry. Men Monty har en overraskelse i ærmet, som hverken venner eller familie kender til. © Scope

Produktionsår 2002
Genre Drama
Instruktør Spike Lee
Medvirkende Edward Norton, Philip Seymour Hoffman, Barry Pepper, Rosario Dawson
Spilletid 134 min.
Biopremiere 25.04.2003
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Philip Seymour Hoffman

Philip Seymour Hoffman er en af den slags alsidige og uhyre talentfulde skuespillere, der selv i mindre roller er med til at hæve helhedsindtrykket af middelmådige film. Han excellerer både i tragiske taberroller - den homoseksuelle lydmand i ”Boogie Nights” (1997) og den ensomme kontormand i ”Happiness” (1998) - og som ar...

Anmeldere

Politiken
"...uhyre velgennemspillet eksempel på vitaliteten i Lees joint-filosofi."

Berlingske Tidende
"...nærværende og indlevende drama, der er en fornøjelse at se."

Jyllands-Posten
"... en både rå og rørstrømsk affære."

Weekendavisen
"...en usædvanlig følelsesfuld film Spike Lee har skabt med sentimentale passager og en dybde i det menneskelige, der synes vokset ud af et New York ved en ny begyndelse."

Information
"Woody Allen har fået en værdig konkurrent som New Yorks førende filmskjald."

Ekstra Bladet
"...en velspillet og anderledes film..."

B.T.
"...en medrivende, flot film med strøm på handlingen."

Filmland
"Figurerne driver handlingen frem fordi skuespillerne får plads til deres arbejde - og det arbejde er fremragende."

Cinemazone
"...et markant comeback for Spike Lee, der ellers var begyndt at virke lidt rusten."

Brugere

12/06-08Lettere ligegyldig
Man kan jo ikke kritisere Spike Lee for at være uinteressant, men alligevel har han formået at lave en film, der på den ene side har noget over sig men på den anden side alligevel fremstår som lettere ligegyldig

Det virker som om at Spike Lee virkelig har gjort sig umage og forsøgt at skabe noget virkelig stort og det er måske netop det der er problemet. Filmen fremstår lettere tung og kedelig og selvom der er mange fine indslag formår filmen aldrig rigtig at rykke - hverken på lærredet eller i sindet.

Drømme der brast, ja, det er jo et eviggyldig og vigtigt tema for os mennesker, men alligevel lettere ligegyldig i Spike Lees fortælling.

Ps - filmen har en fantastisk scene, hvor hovedpersonen giver skideballe til alt og alle på et toilet, men ender med at give skideballen til si...

11/06-08På skæbnesangens sidste vers 4
Ved første øjekast, ja måske endda ved første gennemsyn, kan Spike Lees ”25th Hour” meget vel ligne noget, der er let at gå til: et klassisk Hollywood-skåret filmdrama med solide skuespillere, empatiske temaer og storladen følelsesmusik, alt sammen pakket ind i et fikst genresprog - en karakteristik der nemlig synes at passe perfekt på den gældende film. Men inden længe anes pludselig noget, der ikke umiddelbart står til at forklare. Pludselig, op til adskillige gange, midt imens man lavmælt fordømmer ”25th Hour” som et gennemsnitligt, habilt stykke filmdrama, fremtørner den reneste form for filmmagi fra hver en afkrog - hvad end det er i form af en sceneopsætning, et koreografisk træk eller en simpel ordveksling, der nægter at løsrive sig erindringen.

Som eksempel på de magiske øjebl...

09/01-07En sælsom Spike Lee joint
Narkohandleren Monty tilbringer en sidste nat i New York med sin kæreste og to barndomsvenner, inden han skal afsone 7 år i fængsel for sin forbrydelse. I baggrunden hviler to huller hvor det tidligere WTC var opført, som et krater i det nye sårsamfund.

25th Hour er en sjælden sælsom og poetisk film af den hamrende interessante instruktør Spike Lee (Når han altså ikke spilder kræfter på popcorns underholdning som 'The Inside Man').

Lee er en rigtig film-anarkist. Han er en regel-bryder og det skaber hans eget særegne udtryk, som efterhånden er gennemgående i hans film. Klipningen er ukonventionel, stressende og forvirrende. Kameraet skifter fra gennemført stilliseret til underbelyst og grovkortnet. Tempoet går fra musikvideo-lignende rytme til usympatiske lange dialoger uden ét kl...

08/01-07En dags lang ventetid
En bevægende film, som ejer et solidt og godt budskab... "It was so close, that this life, were lost..."

10/11-06It's up to you, New York, New York 6
Spike Lee har i "25th Hour" lavet en skildring af sin by New York, der både er en hyldest til byen og samtidig en tragedie.

Filmens kvaliteter ligger ikke så meget i dens historie og plottet, som de ligger i stemninger og stærke øjeblikke. Omgivelserne, New York, spiller en næsten lige så stor rolle som hovedpersonen, narkohandleren Monty spillet af Edward Norton. Norton får i starten ikke særlig mange byggesten til at forme baggrunden for sin karakter, da filmen kun handler om døgnet inden Monty sendes i fængsel for narkohandel.

Med ord som narkohandler og fængsel så lyder dette måske som en gangster-thriller, men der er meget lidt gangster over den. Dette er ikke Soprano-land. Det er Spike Lees New York.

I en stærk og uforglemmelig scene spytter Monty al sin lede over alle e...

08/11-05- Eksistentialisme anno 2002 -
Med ”25th Hour” bevæger New York-instruktøren Spike Lee sig lidt væk fra sit ”rette element”. Jovist, vi befinder os vanen tro i hjemstavnen, men stilmæssigt og til dels også temamæssigt er det en ny og spændende Spike Lee, vi her oplever.

Og hvor er det dejligt at se netop Lee lave en afdæmpet og tålmodig film som denne, særligt ovenpå den stilforvirrede og ekstremt ufokuserede ”Summer Of Sam”. I denne fortælling lukkes vi ind i en klemt sjæls sidste døgn på fri fod, idet syv års fangenskab venter ham forude pga. dumdristigheder i det kriminelle miljø. Bånd skal brydes og følelser skal slukkes, men det er lettere sagt end gjort, og vores hovedperson må derfor stå ansigt til ansigt med hans tab, mens livet tages op til revision post festum.

De underliggende temaer i ”25th Hour” er ...

07/11-05Vedkommende Drama
Narkohandleren Monty (Norton) er på vej i fængsel de næste 7 år og har et sidste døgn til at få taget afsked med vennerne, kæresten (Dawson), sin far (Cox) og ryddet op i et par løse ender.

Vedkommende og flot fotograferet drama, der foregår i New York, og med en veloplagt Norton i endnu en fantastisk præstation.

Filmen, der er instrueret af den engang kontroversielle Lee som ikke har formået at lave noget særligt den sidste del år, men her har lavet sin bedste film længe, er en historie om selvransagelse og byens puls.

Det er også en film om at turde se indad (både individuelt, men også som land, derfor ser vi også ground zero hvor world trade center styrtede i grus), bedst udtrykt i fantastisk (og politisk) scene, hvor vi virkelig kan identificere Lee’s kendetegn, hvor Nort...

07/10-04under middel
Anonym
er ellers vild med gamle spike lee film som junglefever og do the right thing, men denne her er for slap. spike er bedst til at skildre new york når han har de samfundskritiske/politiske briller på... synes den her er for tynd

06/01-04FIN!
Anonym
Efter have læst adskellig anmeldser og artikler om filmen havde jeg store forventninger til filmen da jeg så den! Dog var den en tand lidt skuffende men stadig en god film!
Skuespillet var på toppen hvor edward norton igen viser flot skuespil . DOg er 25th hour til tider alt for langtrukkende, hvilket gøre at mange scener blir alt for kedelig. men På trods af det er historien stadig spændende med masser af interessant og spændende temaer....

02/01-04Ikke meget at kommer efter
Anonym
På trods af en række glimrende skuespiller, som normalt vælger nogle interessante roller, var denne film en stor skuffelse. Den lagde ellers godt ud fra start med nogle interessante temaer og en fortællerstil, men godt kunne bruge 1½ time på. Men så skete der egentlig ikke mere. Personerne i filmen udviklede sig ikke og det hele gik i stå. Rytmen forsvandt, og jeg sad bagefter tilbage med en følelse af "hvad var det, den film ville?"




Fakta

Medvirkende
Monty Brogan Edward Norton
Jakob Elinsky Philip Seymour Hoffman
Francis Xavier Slaughtery Barry Pepper
Naturelle Riviera Rosario Dawson
Mary D'Annunzio Anna Paquin
James Brogan Brian Cox
Kostya Novotny Tony Siragusa
Onkel Nikolai Levani Outchaneichvili
Flood Isiah Whitlock Jr.
Cunningham Michael Genet
Bag kameraet
Instruktion Spike Lee
Produktion Julia Chasman, Jon Kilik, Spike Lee, Tobey Maguire
Manuskript David Benioff
Forlæg David Benioff
Fotografi Rodrigo Prieto
Klip Barry Alexander Brown
Scenografi John Frick
Musik Terence Blanchard
Genrer og relationer
Genre Drama
Premieredatoer
Biograf 25.04.2003
Dvd 19.11.2003
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 2002
Spilletid 134 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 11 år Tilladt for børn over 11 år
Solgte billetter 8.303
Selskab Touchstone Pictures, Walt Disney Pictures, Industry Entertainment, 40 Acres & a Mule Filmworks, Gamut Films
Biodistributør Buena Vista

Se også...