Nonnebørn

Den unge pige Johanne bliver af sin mor anbragt på kostafdelingen i et kloster. Det er til start en meget hård oplevelse for hende at skulle indordne sig klostrets strenge regler, elevhierarkiet og den religiøse tugtelse. Men snart gribes hun mere eller mindre oprigtigt af religionen, og pludselig går alt lettere i det daglige. Men der er en pris at betale for Johanne for den nyfundne hellighed. En meget høj pris. © Scope

Produktionsår 1997
Genre Drama
Instruktør Cæcilia Holbek Trier
Medvirkende Nastja Arcel, Bolette Engstrøm Bjerre, Stine Bjerregaard, Lisbet Dahl
Spilletid 90 min.
Biopremiere 14.11.1997
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Cæcilia Holbek Trier

(INSTRUKTØR)
Efter en række tv-og dokumentarfilm debuterede Trier med det roste børnedramadrama "Nonnebørn" i 1997. Siden er det blevet til kortfilmen "Susanne Sillemann" (2000), der blev vist på samme års Berlin Festival. I år 2001 fandt familienfilmen "Send mere Slik", om to storbytøsers sommerferieoplevelser i det mrøke Jylland, vej til de danske biogra...

Anmeldere

Scope
Kristendom og pigeliv

Cæcilia Holbek Triers, "Nonnebørn", er en modig debut i afdelingen: Voksenfilm med barn i hovedrollen - noget, som ofte har vist sig at være "Box office poison". Men (også) i dette tilfælde er der tale om en film, der fortjener at blive taget alvorligt som et bud på en god biografoplevelse for alle.

"Kære Gud. Giv mig et tegn på, at du ikke eksisterer", siger pigen Johanne i filmens start og opsummerer allerede her det religiøse skisma, der er kernen i Johannes og "Nonnebørn"s historie. For Johanne er fra en ganske almindelig verdslig barndom dumpet hovedkulds ned i den fundamentalistisk katolske børneopdragelse, der håndfast udføres på nonneklosteret. Hendes forældre har af omstændighederne været tvungne til midlertidigt at overgive hende i nonnernes varetægt, og Johanne må sande, at det ikke er en feriekoloni, hun er kommet på. For pigerne dér er klosteret et sted, man er blevet sendt som straf eller som løsningen på forældrenes magtesløshed, og omgivelserne er da ved første øjekast heller ikke ulig et fængsel. De kan ikke forlade klosterets område, de får frataget deres private tøj, og deres breve til familien censureres.

Indbyrdes blandt pigerne er der en hakkeorden, og øverst i hierarkiet regerer Marianne, en ældre pige, der systematisk mobber de andre. For Johanne er det et chok. Hun har meget svært ved at forlige sig med nonnernes autoritære opdragelse og pigernes interne hierarki, og selv om hun gør en indsats for at passe ind, falder det hende meget svært. Især hendes manglende viden om de formelle ting omkring religionen gør hende til et let mål for omgivelsernes foragt. Efter et par eklatante fejltagelser må Johanne modtage elementær religionsundervisning med de alleryngste.

Hellig ild og febertåger
Men lige som det ser allersortest ud for hende, fanger katolicismen hendes interesse, og lidt efter lidt opflammes hun af den hellige ild. Det, der muligvis starter som en tilflugt mod hverdagens fortrædeligheder, udvikler sig til en oprigtig interesse - ja, nærmest et kald. Inden længe er Johanne så langt den "helligste" elev på klosterskolen, og selv den fjendtlige priorinde tør op og ser en potentiel helgen i hende. Men belønnes hun af nonnerne for sin dydighed, skaber blot en endnu dybere kløft mellem hende og de andre elever. Ikke mindst Marianne. Men en dag rammes hun af lungebetændelse, og på sit sygeleje nægtes hun lægehjælp af priorinden, der håber på at se en lokal martyr eller i det mindste et mirakel. Igennem sine febertåger går det op for Johanne, at hun må tage stilling til, hvor langt hun vil gå i sin gudsfrygtighed.

Med "Nonnebørn" viser Cæcilia Holbek Trier os et så personligt erindringsunivers, at en præ-Barbara Nils Malmros må rinde én i hu. Det er en film med noget på hjerte. Alene historien er så befriende original i forhold til så meget andet, der tegner dansk film i disse år. Her er ikke det, der minder om kriminalitet og fysisk vold. Til gengæld er der en fortættet stemning af frygt og psykisk vold i stort set hvert eneste billede i filmen. Skal man forsøge at genrerubricere den, består den af lige dele fængsels/fangelejrfilm og pubertetsfilm. "Broen over floden Kwai" meets "Kundskabens træ". Dette er naturligvis en tåbelig parallel, men det er blot for at illustrere, at "Nonnebørn" overskrider det uoverskridelige skel mellem ungdoms- og voksenfilm, mellem navlepilleri og mainstream.

Detaljekendskab
For Cæcilia Holbek Trier vil mere end at uddrive sine personlige djævle. I "Nonnebørn" stiller hun interessante problemer til skue, så som individets møde med systemet, og religionens kamp mod fornuften. Og instruktørens personlige indfaldsvinkel og førstehåndskendskab til detaljerne øger blot historiens troværdighed. Der er kælet meget for denne troværdighed. Udover historien er også kulisser og skuespil af høj kaliber, og Anthony Dod Mantles fotografering er både stemningsskabende og billedmæssigt smukt komponeret. Der er med andre ord ikke mange mislyde i denne veldrejede debut, blot kunne man måske ønske sig en mere forløsende slutning. En pointe, en grund til at slutte, snarere end den "såforsørennuerdenhistoriegodtnokhellerikkelængere"-slutning, den nu har fået.

Men der er al mulig grund til at lægge vejen forbi biografen og se et dansk kvalitetsprodukt.

Brugere

29/11-04tak for en god oplevelse.
Anonym
Filmen nonnebørn, er megtig god, den er spændende, og samtidigt er den også rigtig blødsøden. det er kanont godt. og at Amalie Dollerup spiller rigtigt godt, hun er en af nutidens bedste skuespillere.

30/08-03Den er god
Anonym
Jeg synes Amalie Dollerup spiller godt,
man ser også Luise jacobsen hun har været med i andre film Juliane,Klinkevals og bølle bob.'
god film

11/12-02En Varm og vidunderlig film.
Anonym
Filmen gik lige i mit hjerte og jeg var så rørt af den måde Amalie Dollerup spillede på. Man føler for den lille Johanne og kan virkelig mærke hendes angst. Cæcilia Holbek Trier har virkelig gjort et fremragende arbejde og det er en af de bedste film jeg længe har set. Det er en rigtig klassiker, en man kan se igen og igen.

05/10-02dyb
Anonym
en uendelig barndomshistorie, der kunne "vælte verden"


Fakta

Medvirkende
Mor Nastja Arcel
Nanna Bolette Engstrøm Bjerre
Benedicte Stine Bjerregaard
Lisbet Dahl
Johanne Amalie Dollerup
Ingrid Cecilia Eliasson
Marianne Helle Fagralid
Præsten John Hahn-Petersen
Drengen Robert Hansen
Lonni Luise Jacobsen
Augustina Bodil Jørgensen
Bag kameraet
Instruktion Cæcilia Holbek Trier
Produktion Nina Crone
Manuskript Cæcilia Holbek Trier
Fotografi Anthony Dod Mantle
Klip Thomas Krag
Scenografi Søren Kragh Sørensen
Musik Joachim Holbek
Genrer og relationer
Genre Drama
Premieredatoer
Biograf 14.11.1997
Øvrige oplysninger
Land Danmark
Produktionsår 1997
Spilletid 90 min.
Censur Tilladt for alle Tilladt for alle
Solgte billetter 13.538
Selskab Crone Film Produktion
Biodistributør Sandrew Metronome

Se også...