Åndeløs (À bout de souffle)

© Scope

Produktionsår 1960
Genre Drama
Instruktør Jean-Luc Godard
Medvirkende Jean-Paul Belmondo, Jean Seberg, Daniel Boulanger, Jean-Pierre Melville
Spilletid 87 min.
Biopremiere 02.09.1983
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Brugere

24/08-14Ikke film. Det er cinema!
Man skal lade vær med at se À bout de souffle som et mesterværk eller for den sags skyld en film. Godard hævder i øvrigt selv, at han ikke laver film, men cinema. Han eksperimenterer med spørgsmålet om, hvad det vil sige at udtrykke sig kunstnerisk og filmisk. Hos Godard gøres der op med de kendte repræsentationsmåder og -logikker, og sammen med en række andre nouvelle vague-kolleger brød de med filmretoriske og filmæstetiske konventioner. Det ses specielt i À bout de souffle hvor Goddard dekonstruerer den klassiske gangsterfilm og hvor retoriske klichéer endevendes og nedbrydes. Han begraver normen om handlingsaksen og reglen om, at scener skal indledes med et etableringsbillede, som derpå opfølges af en række klip. På den måde bliver det stilen der er i centrum, og det er fremfor alt p...

12/02-07Til åndedragets ende
Jeg er meget enig med de to længere indlæg. I stedet for at vise en mand, der trænges op i en krog og skyder en betjent, lægger filmen ud med at lade Belmondo dræbe betjenten uden tilsyneladende grund. Derpå stjæler han penge fra en kvinde. Hvordan kan man som tilskuer opbyde nogen sympati for Belmondos karakter? Tja, der er spørgsmålet som filmen i virkeligheden stiller, for da han dør til sidst, er sympatien pludselig hos ham og antipatien hos forræderinden Seberg. Vi må knibe os selv i armen. Hvordan er det sket?

Film noir genren gjorde det før Godard, at lade hovedpersonen dræbe og stjæle, men ikke så provokerende initialt og iscenesat som Godard, der prøver af alle midler at dræbe filmen og vor sympati med Belmondo fra start. Men Belmondos karakter vil det anderledes, han går næ...

02/12-05En af filmhistoriens mest origianle
Det er sagt, at der er tre film, der for alvor har brudt med konventionerne inden for filmkunsten. Den ene er En nations fødsel og den anden Citizen Kane. Åndeløs er den tredje. Hvad er det så, der gør denne franske perle til en af filmhistoriens største og mest konventionsbrydende film?

Som en af de første rigtige filmnørder, der selv fik lov til at lave film, havde Godard et had/kærlighed forhold til Hollywood. Dette smitter af på Åndeløs.
Historien er temmelig uoriginal, og minder mest af alt om en typisk Hollywood-genrefilm. Her er skruppeløse gangstere, et forelsket par og skuddueller. Skuespillerne Jean-Paul Belmondo og Jean Seberg er også begge smukke og karismatiske nok til at være Hollywood-skuespillere, og Belmondo går flere gange og sammenligner sig selv med Humphrey Bogar...

14/02-05Godards debut
Jean-Luc Godards film har inspireret mange filmskabere ikke mindst stilmæssigt. Denne filmen er hans debut, og den er klippet lidt sjovt og energisk til tider. Handlingen består mest af alt af samtaler mellem småslyngelen og hustleren Michel (Jean-Paul Belmondo) og den amerikanske skønhed Patricia (Jean Seberg). Michel skyder en politibetjent i starten af filmen, da han bliver taget i at køre hurtigt på de franske landeveje. Som han siger, biler er til for at bevæge sig, ikke stå stille. Michel er i det hele taget en meget rastløs størrelse. Han bryder sig ikke om fejhed og konformitet. Han har alle muligheder, men kan ikke finde mening eller ro i noget. Han er en evig drengerøv, en hustler. Han er fascineret af kvinder, fart, Bogart og ikke særlig meget andet. Patricia har heller ikke l...

10/11-04Must see!
Anonym
En ægte filmfan skal se denne film. Længere er den ikke. Lige så banebrydende som D W Griffith's 'Birth of a Nation' og Orson Welles' 'Citizen Kane'.

Fakta

Medvirkende
Michel Poiccard/Laszlo Kovacs Jean-Paul Belmondo
Patricia Franchini Jean Seberg
Politiinspektør Daniel Boulanger
Parvulesco Jean-Pierre Melville
Antonio Berrutti Henri-Jacques Huet
Journalist Van Doude
Claudius Mansard Claude Mansard
Tolmatchoff Richard Balducci
Journalist Jean-Louis Richard
Jean-Luc Godard
Bag kameraet
Instruktion Jean-Luc Godard
Produktion Georges de Beauregard
Manuskript Jean-Luc Godard
Fotografi Raoul Coutard
Klip Lila Herman, Cécile Decugis
Scenografi Claude Chabrol
Musik Martial Solal
Genrer og relationer
Genre Drama
Undergenre Romance
Relaterede film Åndeløs
Premieredatoer
Biograf 02.09.1983
Dvd 09.05.2006
Øvrige oplysninger
Land Frankrig
Produktionsår 1960
Spilletid 87 min.
Solgte billetter 64.190
Selskab Les Films Georges de Beauregard, Société Nouvelle de Cinématographie (SNC), Impéria
Priser Berlin 1960, Bedste instruktør

Se også...