The Sweet Hereafter

En advokat (Ian Holm) kommer til en lille by, der er dybt mærket efter en frygtelig ulykke. Byens skolebus er kørt galt, og de fleste af byens forældre er med ét slag gjort barnløse. Holm, som selv kæmper med sorgen over en datter, der er narkoman, vil føre en sag for at de(n) skyldige i ulykken kan blive draget til ansvar, og forældrene få erstatning. Men er der overhovedet en skyldig, og kan sorgen bearbejdes ved at placere et ansvar? © Scope

Produktionsår 1997
Genre Drama
Instruktør Atom Egoyan
Medvirkende Ian Holm, Maury Chaykin, Gabrielle Rose, Peter Donaldson
Spilletid 110 min.
Biopremiere 23.01.1998
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Anmeldere

Scope
I sorgens land

Den canadiske instruktør Atom Egoyan beskriver i sin nye film, "The Sweet Hereafter - Tiden efter", hvordan menneskene i et lille sneomsluttet samfund bearbejder et fælles traume. Også i andre af Egoyans film, som "Family Viewing" og "Exotica", er tab, skyld og seksualitet centrale temaer, og ikke mindst med "The Sweet Hereafter - Tiden efter" har han skabt en meget smuk og inderlig film.

"Rottefængeren fra Hameln" er den historie, den 15-årige Nicole (Sarah Polley) fortæller to yngre børn, da hun babysitter for dem. Det er historien om rottefængeren, der ikke fik sin belønning for at have befriet byen Hameln for en rotteplage. Som straf spillede han på sin magiske fløjte og bortførte alle byens børn. Selvom Nicole tilsyneladende lever i en god familie, forstår vi, da hun kommer hjem den aften, hvorfor hun skulle ønske sig at blive tryllet bort til et magisk sted.

Skylden
Det bliver hun nu ikke, men til gengæld bliver den lille bys forældre berøvet deres børn, da skolebussen næste dag forulykker. Det er denne by, en by uden fremtid, Mitchell Stephens (Ian Holm) kommer til i filmens start. Han er advokat og vil på forældrenes vegne lægge sag an mod de ansvarlige for ulykken. For som han siger, er der altid nogen, der har ansvaret.
Ulykker sker ikke bare tilfældigt.

Med stor ildhu forsøger den ellers noget tilknappede Stephens at vinde samtlige skadeslidte for sit projekt - også dem, der måske helst lod sårene hele i fred. Stephens kæmper for at lindre de pårørendes smerte og for at hindre lignende ulykker, men han kæmper også mod et personligt traume - nemlig tabet af datteren Zoe, der er fortabt for ham i storbyens og stofmisbrugets vold.

Tiden
"The Sweet Hereafter - Tiden efter" bevæger sig meget fint omkring denne problematik; hvor længe skal man søge svar, og hvornår skal man lære at leve med sin sorg. Nicole, der var vidne til ulykken, vælger sin egen måde at bearbejde sit tab og sit omsorgssvigt på. Og dermed er hun den, der viser en vej til dét liv, der skal leves i katastrofens efterdønninger.

Egoyan, der selv har skrevet manuskriptet til filmen efter Russell Banks' roman af samme navn, springer vedvarende mellem nutid og fortid. Det er en krævende fortælleform, og i hænderne på en mindre sikker instruktør kunne den have været dræbende for filmen. Men Egoyan formår at styre fortællingen, så tvivlen aldrig breder sig mere, end meningen er. Denne cirklen om ulykkeshændelsen underbygger tematisk set traumets natur; nemlig ønsket om på én gang at fortrænge og nå til afklaring.

Uden på noget tidspunkt at blive forudsigeligt sentimental viser Atom Egoyan med "The Sweet Hereafter - Tiden efter" et helt samfunds forsøg på at genvinde balancen efter en frygtelig ødelæggelse. Med afdæmpede virkemidler, smukke og knugende snedækkede landskaber, og stille, men intenst skuespil, hviler der en egen ro og skønhed over "The Sweet Hereafter - Tiden efter". En ro, der har kostet hjerteblod, og en skønhed, der er skrøbelig som søens isdække.

Brugere

03/06-08hjerteskærende rørende
En anmeldelse jeg skrev på engelsk for et stykke tid siden:

A deeply tragic bus accident has hit a small Canadian town killing most of the towns children. A small time lawyer Mitchell (Ian Holm) visits the town's grieving parents to make them launch a lawsuit against whomever is to blame for the accident. This proves much more difficult as the towns people are much more paralyzed by their loss and griefstrucken to place the blame on anyone, all they want it to try and live on in peace and getting to terms with their grief, leaving Micthell's presence unwelcome. However Mitchell manages to get a small group together including a young girl's family, who survived the accident but left her crippled in a wheelchair, to lead a fight against the bus company. Mitchell himself is pursued by hi...

13/05-03Glæde.
Anonym
En stor glæde at se denne film som modvægt til de mange overfladiske, intetsigende film, der produceres. Handling, stemning, skuespillerne (ikke mindst Sarah Polley som Nicole), musikken skal roses. Eneste minus efter min opfattelse: Ian Holm som advokaten virker i en række scener ikke ganske overbevisende.
Har nu set filmen 3 gange - den bliver nærmest bedre for hver gang.


Fakta

Medvirkende
Mitchell Stephens Ian Holm
Wendell Walker Maury Chaykin
Dolores Driscoll Gabrielle Rose
Schwartz Peter Donaldson
Billy Ansel Bruce Greenwood
Abbott Driscoll David Hemblen
Mary Burnell Brooke Johnson
Wanda Otto Arsinée Khanjian
Sam Burnell Tom McCamus
Allison Stephanie Morgenstern
Bag kameraet
Instruktion Atom Egoyan
Produktion Atom Egoyan, Camelia Frieberg
Manuskript Atom Egoyan
Fotografi Paul Sarossy
Klip Susan Shipton
Scenografi Phillip Barker
Musik Mychael Danna
Genrer og relationer
Genre Drama
Premieredatoer
Biograf 23.01.1998
Øvrige oplysninger
Land Canada
Produktionsår 1997
Spilletid 110 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 11 år Tilladt for børn over 11 år
Solgte billetter 14.439
Selskab Ego Film Arts
Biodistributør Camera Film
Priser Cannes 1997, Juryens grand prix

Se også...