Marie Antoinette

Marie Antoinette er kun 14, da hun bliver forlovet med Frankrigs 15-årige konge Ludvig den 16. Livet ved det intrigante franske hof er mere end fremmed for unge Marie, men efterhånden overvinder hun sin frygt og ender med at blive en rigtig dronning, med alt hvad det indebærer af børn, affærer og storpolitik. © Scope

Produktionsår 2006
Genre Drama
Instruktør Sofia Coppola
Medvirkende Kirsten Dunst, Jason Schwartzman, Judy Davis, Rip Torn
Spilletid 123 min.
Biopremiere 17.11.2006
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Kirsten Dunst

Allerede som teenager havde Kirsten Dunst en lang række film bag sig. Hun debuterede i Woody Allens 'Oedipus Wrecks' fra 'New York Stories'-trilogien (1989), og året efter var hun Tom Hanks datter i De Palmas katastrofale yuppie-satire 'Forfængelighedens bål' (1990). I Neil Jordans 'En vampyrs bekendelser' (1994) var hun barnevampyr, mens hun...

Anmeldere

Politiken
"Ikke et ringe kick, men heller ikke en film på niveau med Coppolas to første film..."

Berlingske Tidende
"...overrasker aldrig og udforsker ikke sit tema, men fremlægger det fra starten meget enkelt og består derefter i grunden kun af repetitioner med små variationer..."

Jyllands-Posten
"...har en glitrende overflade, men lige under denne udspilles der en historie så grum og grufuld, at den skærer én i hjertet."

Weekendavisen
"Marie-Antoinette har en god idé, men bruger den ikke til meget. Især ved et gensyn er filmen forbløffende tom."

Information
"...en seværdig billedberuselse i sin egen sliksoufflésmagende ret."

Ekstra Bladet
"...jeg overgiver mig (næsten) til den brilliante overflade og labber sukkerstadset i mig..."

B.T.
"Man får hurtig set sig mæt..."

Cinemazone
"Det er smukt, skægt og fascinerende, men man kunne ønske sig, at Coppola havde formået at få lidt af den menneskelige forankring med sig fra sine foregående film."

Brugere

09/09-09La Dauphine
Bedst som man sidder og spekulerer på hvem der mon ovehovedet skal kunne videreføre arven fra de store holdningsprægede instruktører som De Palma, Scorsese, Argento, Leone, Lynch, Trier, Minghella, Neil Jordan, Campion, Potter, som lærte os så meget om virkelighedsopfattelse i kølvandet på 70'erne, men som nu har toppet eller er døde, samtidig med at verden dagligt bliver en smule mere egoistisk, får man zappet over på de sidste 50 minutter af dette mesterværk der limer én fast til skærmen for at blive forløst i tårer til Dunst sidste fine replik, der netop besvarer hendes eget spørgsmål fra legen - "Am I here?" Ja, hun var tilstede i sit liv. Sensitivt og realistisk. På trods af alle odds!

Det er svært at sige præcis hvad det er Coppola kan, men der er på samme tid en vidunderlig poe...

21/04-09Finally!
Det måtte ske.

Først Michigan, siden Tokyo og Versailles. Nu kaster Sofia Coppola sig i sin nye film, Somewhere, over det mondæne, dekadente L.A. i form af det berygtede hotel Chateau Marmont på den filmlegendariske Sunset Boulevard.

Det er hotellet hvor både fotografen Helmut Newton og John Belushi (Blues Brothers) på forskellig vis endte deres dage.

Og samtidig begynder et af hendes store filmiske temaer at tegne sig klarere og klarere, da hendes film det meste af tiden foregår i en bygning (hus, hotel eller slot), hvor den unge, kvindelige hovedperson er mere eller mindre tvunget til at opholde sig - som en puppe i en kokon indtil hun udklækkes som sommerfugl eller går til grunde.

http://vip.tv2.dk/article.php/id-21814467.html

04/05-08Bedre end forventet
Jeg havde ikke de helt store forventninger til denne film, da jeg ikke havde hørt så meget om den.
Men jeg synes faktisk, at den var rigitg god, Og Kirsten Dunst er rigtig god i rollen som Marie Antoinette.
Samtidig er filmen også rigtig flot lavet, og med gode Kostumer.

Det eneste "store" minus ved den, er at den til sidst godt kan virke lidt lang.

Men en god film, er den.

06/11-07Smuk
"Filmen er så smukt udført, at man, trods den dystre historie, og trods den barske historie, hele tiden er i positiv stemning, fordi Coppola "gemmer" det hele, bag en glitrende, farverig facade, som man ikke kan andet, end at lade sig fortrylle af... langt fra et mesterværk, men helt sikkert en enormt god film!"

23/10-07Slowly Beautiful
I saw this movie together with my husband and we both took something different away from it. I loved the setting and thought that the film was beautiful which had a way of drawing you into the film. My husband however, felt it was slow and nothing really happened. I would watch it again, but he wouldn't.

26/07-07suveræne stemninger
sofia coppola brillierer endnu engang som suveræn stemningsskaber. både i "the virgin suicides" og "lost in translation" og nu marie antoinette får vi helt fantastiske og unikke stemninger serveret.

i filmen gives et godt billede af adelen der opfører sig som store børn, ligeledes er kvinderne mindst ligeså slemme (læs liderlige) som mændene og marie antoinette er ingen undtagelse

filmen er skæg, flot og underholdene og er dejligt fri for historiske bånd og lever således sit eget liv

02/07-07The problem of leisure
”Marie Antoinette” er Coppolas smukt fortalte historie om den unge østrigske pige (Kirsten Dunst), der vokser op i et fængsel af dekadence og overflod. Måske ikke helt ulig den gennemsnitlige teenager i de fleste rige lande i dag.

Filmen handler om Antoinettes tilpasning til sin nye verden og hendes indre udvikling. Hvordan hun i den bizarre verden i Versailles finder sit eget ståsted. Men filmen handler mere om hendes væren end gøren, og der er ikke de store dramatiske knudepunkter med voldsomme konflikter andet end oprøret til sidst.

Coppola skildrer i stedet den stille og konstante konflikt mellem Antoinettes menneskelige behov og de absurde sociale rammer. Nogle rammer som Antoinette ultimativt ikke formår at bryde. Hun bryder et par tabuer i løbet af filmen, men ultimativt ...

12/05-07Uden kontakt til virkeligheden
Sofia Coppolas film om Frankrigs mest berømte dronning er en sær størrelse. Det er ikke en historisk film. Coppola leverer en fortolkning, ikke fakta - det ses allerede ved, at soundtracket er en blanding af kammermusik og moderne pop. Og filmen undgår at vise flere af de begivenheder, som Marie Antoinette er allermest kendt for. I stedet skal man næsten have styr på sin historie på forhånd for at kunne følge med.

Men når den præmis er på plads, kan jeg ikke helt finde ud af, hvad det er, filmen så vil? Coppola har udtalt, at hun har flyttet den fra den strenge historiske kontekst for at kunne gøre personerne menneskelige. Det lykkes bare ikke efter min mening. Jeg følte i hvert fald ikke, at jeg kom tæt på mennesket Marie Antoinette i Kirsten Dunsts skikkelse.

I stedet fik jeg t...

24/04-07Okay, men ku' være bedre 1
Jeg blev ellevild da jeg hørte at der kom en ny film om Marie antoinette, som jeg har været dybt betaget af siden jeg var fem. Men begejstringen lagde sig lidt efterhånden som filmen blev haglet ned alle steder; den var historisk ukorrekt, kedelig osv. Men jeg ville alligevel se den, og jeg var forberedt på at det ikke var en historietime jeg skulle se, hvilket var godt, for ellers var jeg nok blevet slemt skuffet.

Filmen starter godt med den unge Maries afrejse fra Østrig, og dermed hendes farvel til barndommen, og mødet med det spæde voksenliv i form af positionen som Frankrigs kronprinsesse. Et møde der starter noget brutalt for den hjertevarme prinsesse, der med det samme berøves alle sine østrigske ejendele, hofdamer og sin elskede hund, for den stive hofetikette på Versailles ti...

04/04-07Mod Lyset, Part X
SPOILERS

"So sadly transient, you’d never guess
It could ever be
So easy to see"

("The Melody Of A Fallen Tree" - Windsor For The Derby)

Sofia Coppolas impressionistiske og poetiske udtryk har vel aldrig haft bedre rammer end i denne film. Alligevel er filmen svært tilgængelig. Man kan søge vejledning i The Virgin Suicides, der på rigtigt mange punkter minder om denne film.

Marie Antoinette var østriger af fødsel og hendes blakkede rygte i verdenshistorien er et godt eksempel på nationalitetsdiskrimination. Som flere af skuespillerne siger i dvd'ens ekstramateriale, burde Marie have haft en spindoktor, for hun var offer for "bad press". Som i The Virgin Suicides er Coppola efter den løgnagtige rygtedannelse/presse. Derfor lader Coppola Marie grine af sin egen, mest berømt...




Fakta

Medvirkende
Marie-Antoinette Kirsten Dunst
Louis XVI Jason Schwartzman
Comtesse de Noailles Judy Davis
King Louis XV Rip Torn
Yolande Martine Gabrielle de Polastron, duchesse d Rose Byrne
Madame du Barry Asia Argento
Tante Victoire Molly Shannon
Tante Sophie Shirley Henderson
Joseph II Danny Huston
Ambassadeur Mercy Steve Coogan
Bag kameraet
Instruktion Sofia Coppola
Produktion Sofia Coppola, Ross Katz
Manuskript Sofia Coppola
Fotografi Lance Acord
Klip Sarah Flack
Scenografi K.K. Barrett
Musik Jean-Benoît Dunckel, Nicolas Godin, Steven Severin
Genrer og relationer
Genre Drama
Undergenre Biografifilm, Historisk drama
Premieredatoer
Biograf 17.11.2006
Dvd 17.04.2007
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 2006
Spilletid 123 min.
Link Officielt website
Trailer Eksternt site
Censur Tilladt for alle Tilladt for alle
Solgte billetter 10.362
Selskab American Zoetrope
Biodistributør Nordisk Film

Se også...