På fremmed mark

Jacob er i Bosnien som soldat i FN's fredsbevarende styrker, hvor han møder krigens gru som tilskuer. Han tager med den nye, barske delingsfører, Søren Holt, til Zagreb på hvad han i begyndelsen tror er en fredelig skovtur med en håndfuld rige turister. Hurtigt udvikler turen sig til et mareridt af vold og død, og gruppen er pludselig de jagede. © Scope

Produktionsår 1999
Genre Drama
Instruktør Aage Rais-Nordentoft
Medvirkende Nikolaj Coster-Waldau, Pelle Hvenegaard, Johan Widerberg, Julia Jäger
Spilletid 100 min.
Biopremiere 24.03.2000
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Nikolaj Coster-Waldau

Rollen som den hårdt prøvede nattevagt Martin i Ole Bornedals thrillerhit fra 1994 gjorde med ét Nikolaj Coster-Waldau til det hotteste navn i dansk film. I de efterfølgende år tog han til London og gjorde alt for at slippe af med sit nye pretty boy-image. Blandt karrierekrumspringene var nazi-bøssedramaet 'Bent' (1997), hvor han spillede sa...

Anmeldere

Scope
"Danmarks første Vietnamfilm"

Langt om længe er der premiere på Aage Rais' krigsfilm "På fremmed mark", der udspiller sig på baggrund af Danmarks engagement i det krigshærgede Bosnien.

Danske soldaters deltagelse i FN's fredsbevarende styrker rundt om i verden har altid været omgærdet af en vis romantik og ambivalens. Dels vælger vi at opfatte Danmark som en fredselskende nation, og det er virkelig svært at forestille sig danske soldater dræbe andre mennesker i en krig. Og dels har vi stolte, humanistiske traditioner for at mægle mellem krigsførende stater, og derfor er det naturligt, at vi deltager i denne del af FN's arbejde. Og det er netop dette skisma mellem krigens rå virkelighed og ønsket om at mægle og afbøde nogle af krigens virkninger, som "På fremmed mark" berører.

Jacob er en ung knejt, som hjemme i Nordjylland er egnens mesterskytte. Han bliver bliver sendt til Bosnien, hvor han hurtigt stifter bekendtskab med krigens grumme ansigt i form af flygtninge, udbombede børnehjem, voldtægter og kammerater, som bliver sendt hjem i kister. Hans nye delingsfører, Søren Holt, ankommer, sammen med rygterne om hans fortid i Fremmedlegionen. Det viser sig hurtigt, at Holt er en hård banan med et pragmatisk forhold til reglerne. Jacob fascineres af den handlekraftige soldat, blandt andet fordi Holt måske er svaret på den afmagt, som den passive og godtroende Jacob hurtigt fornemmer overfor krigen.

På menneskejagt

Holt inviterer Jacob med på en weekendtur til Zagreb, hvor de to angiveligt skal eskortere en flok rige turister rundt i bjergene, og først for sent går det op for Jacob, at turens egentlige formål er at nedskyde soldater i en serbisk landsby. Og nu kan han ikke bakke ud. Rejseselskabet, der forsynes med dæknavne, består af en skydegal englænder, Prince, hans påståede amerikanske kæreste Madonna og den unge svensker Cobain. Meget hurtigt udvikler skovturen sig til et blodbad, hvor det går ud over landsbyens civile indbyggere. Hverken Madonna eller Jacob kan deltage i myrderierne, og da selskabets flugtmuligheder pludselig indskrænkes, bliver de alle fem til jaget bytte, mens overfladerne efterhånden krakelerer.

Det bliver tydeligt, at Holt er gennemført psykopat, et følelsforladt, men strengt logisk tænkende menneske. Jacobs fascination slår over i afsky, og et opgør mellem de to er uundgåeligt - især da det viser sig, at ikke alle deltagerne er, hvad de giver sig ud for. Vi får indtryk af, at Holt er en mand helt uden moral; han sætter selv grænserne for, hvad der er tilladeligt. Umiddelbart kan det virke utroværdigt, at han overhovedet har kunnet slippe igennem til FN-tropperne, men han er også et intelligent menneske, der har kunne holde facaden, når der har været brug for det. Nicolaj Coster-Waldau udfylder flot rollen som den universelle soldat, men har desværre ikke rigtigt meget at spille op imod hos Pelle Hvenegaard, der ofte kun har rollen som den meget danske dreng med det kønne ansigt. Birollerne er originalt besat med internationale skuespillere, især lyser Johan Widerberg som den unge svensker, der samler på "thrills, ligesom andre mennesker samler på frimærker". Men også den tyske skuespiller Julie Jäger, der i øvrigt har en slående lighed med Nasstasja Kinski, er fin og uforudsigelig i en rolle, der bevæger sig på en knivsæg mellem det hemmelighedsfulde og det højspændt melodramatiske.

Baltikum som Bosnien

Filmen er optaget i et gråt og gennemfugtigt Estland, der har lagt locations til de mest triste og klamme billeder, der længe er set i en dansk film. Omgivelserne er udnyttet til fulde, mens en række lokale ansigter i filmen desværre forbliver meget anonyme. Aage Rais undgår lige akkurat at sætte sig mellem to stole med sine intentioner om at lave både en psykologisk thriller og en film om krigens etik. "På fremmed mark" er elementært spændende som en actionfilm, og samtidig lykkes det at få uhyggen og ubehaget til at snige sig ind på tilskueren - netop som vi troede, at nu kan det ikke blive mere ubehageligt, så sættes der trumf på, og det bliver meget værre.

Brugere

15/11-05For sportens skyld
Til at begynde med må jeg tilslutte mig Ardi Móns kritik af Coster Waldaus mumleri, som dels er ekstremt, og dels ganske enkelt ikke virker sandsynligt for en befalingsmand i hæren.

Aage Rais' film beskæftiger sig med et interessant emne, hvilket titlen også understreger: Nemlig nogle af de sociale konsekvenser af den vestlige civilisations stadigt mere fjerne forestilling om krig.

Filmens væsentligste problem er dens ujævne udførelse: Det ene øjeblik begejstres jeg over filmens rå stemning udmærket anført af Coster Waldaus skumle enspænder af en elitesoldat, samt det visuelle indtryk af stilheden og den lurende fare i det grå, fugtige natur (selv om Estland næppe ligner Bosnien!). Men i det næste irriteres jeg over personadfærd og replikker, som jeg ganske enkelt ikke finder trovæ...

02/10-03Dybt utroværdig!
Anonym
Ved ikke om det er kejserens nye klæder eller hvad det var som fik mig til at se denne film. Jeg havde hørt godt om den og så den. Jeg glædede mig til denne film da det virkede som en spændende historie, måske lidt voldsom. Hele filmen igennem kunne jeg ikke tro på Nikolaj Costers troværdighed. Det var for mig dybt skuffende at han ikke kunne magte denne rolle noget bedre. Jeg fik intet indtryk af hvem han var og hvorfor hans karakter handlede som den gjorde!
Som realisten siger kan man ikke høre et ord af hvad de siger. Desværre er der kommet en tendens i danske film om at " mumle ", ordene istedet for at sige dem tydeligt. Jeg tror egentlig det er fordi de ikke kender deres rolle fuldt ud. Det gør Costeren ihvertfald ikke..og hvis han gør så viser han det ikke i denne film. Jeg har s...

14/08-03På fremmed lort.
Anonym
Mumle....mumle......

Der burde være undertekster hele vejen igennem filmen, eftersom at man ikke rigtig kan høre de "mumlende" personer i starten.

Stakkels Bosnien?!?

Ja, og stakkels Danmark der laver sådan en lortefilm!!!

14/03-03En Fejl
Anonym
Jeg ville have givet filmen 3 stjerner, men mente den måske burde have 3½. Jeg fik dog givet den 4, og det var en fejl!!!

14/03-03Måske En Halv Stjerne For Lidt
Anonym
Under krigen i Bosnien har den hårde sergent Holt (Coster-Waldau) en ekstra indtægt, ved at tage rige turister med ind i krigsområdet og lade dem prøve hvordan det er at dræbe et andet menneske. Den unge Jakob (Hvenegaard) inviteres med, uden at vide hvad for et vanvittigt og menneskeforagteligt foretagende han siger ja til.

Jævn antikrigsfilm om et ubehageligt og frastødende tema. Det er uhyggeligt og man væmmes, men filmen er intet mesterværk om krigens rædsler, dertil er den for gennemsnitlig og indimellem utilsigtet utroværdig. Men konflikten mellem filmens to hovedpersoner har dog alligevel sine momenter og der spilles ganske godt.

Fakta

Medvirkende
Søren Holt Nikolaj Coster-Waldau
Jacob Pelle Hvenegaard
Cobain Johan Widerberg
Madonna Julia Jäger
Prince Steve Nicolson
Bag kameraet
Instruktion Aage Rais-Nordentoft
Produktion Niels Bald, Merete Stubkjær
Manuskript Aage Rais-Nordentoft, Jens Dahl
Fotografi Bo Tengberg
Klip Morten Giese
Scenografi Kalju Kivi, Erik Peitersen
Musik Hilmar Örn Hilmarsson
Genrer og relationer
Genre Drama
Nøgleord Bosnien, FN
Premieredatoer
Biograf 24.03.2000
Øvrige oplysninger
Land Danmark
Produktionsår 1999
Spilletid 100 min.
Censur Tilladt for børn over 15 år Tilladt for børn over 15 år
Solgte billetter 4.200
Selskab Balboa Enterprise
Biodistributør Nordisk Film

Se også...