Basquiat

En ung, farvet kunstner bor i en papkasse, og laver graffitimalerier i New York. Efter et møde med Andy Warhol får han pludselig et stort gennembrud som den nyeste, hotte kunstmaler, men det har ikke nogen positiv indvirkning på hans narkoforbrug eller hans plagede sind. © Scope

Produktionsår 1996
Genre Drama
Instruktør Julian Schnabel
Medvirkende Jeffrey Wright, Michael Wincott, Benicio Del Toro, Claire Forlani
Spilletid 110 min.
Biopremiere 31.10.1997
Scope-score Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Anmeldere
Brugere Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk
Din stemme Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Benicio Del Toro

Den puertoricanskfødte Benicio Del Toro flyttede som 13-årig til Pennsylvania, USA. Hans første optræden var i en studenterproduktion på UCLA, og det var herigennem, han kom til at optræde på en dramafestival på Lafayette Theatre i New York. Del Toro studerede skuespil på The Square Acting School, hvor han vandt et legat til Stella Adler Cons...

Anmeldere

Scope
At forstå eller ikke forstå

Den amerikanske maler Basquiat fulgte alle regler for unge, talentfulde kunstneres undergang.

Vi kender alle den klassiske Storm P.-flue med to mænd, som står foran et maleri. "Jeg forstår det ikke", siger den ene, "Det er moderne kunst, der er ikke noget at forstå", siger den anden, hvortil den første svarer: "Jamen, så forstår jeg det godt!". En af de kunstnere, som provokerer dette dilemma mest, er Jean-Michel Basquiat - en ung, sort firserkunstner, der pludselig fik succes, blev protegé af Warhol, og som døde kun 27 år gammel af en overdosis.

Basquiats billeder ligner ved første øjekast at barns ubehjælpsomme kratterier, med tynde streger og grumsede farver, ofte lavet med tarvelige materialer, der afspejlede hans fortid som grafittimaler. Nu har den anerkendte kunstmaler Julian Schnabel, der selv hørte til kredsen af firsermalere omkring Warhol, og som var en personlig ven af Basquiat, lavet en film om hans liv, med det formål at hive ham ud af Warhols skygge.

Semi-dokumentarisk stil

Schnabel har valgt at lægge filmen meget tæt op af Basquiats liv - der er ikke tale om nogen Hollywood-biopic, hvor den portrætteredes liv laves om efter behag. Eksempelvis er der en scene, hvor Basquiat bliver interviewet, og replikkerne er skrevet af efter et rigtigt interview fra dengang. Vi følger Basquiat, fra han må sove i en papkasse i Central Park, og hans tidlige tid som syret graffitimaler uden for offentligheden. Allerede på dette tidspunkt var han, som resten af kunstmiljøet, i kontakt med stoffer, og temmelig frigjort omkring det seksuelle. En dag møder han Andy Warhol på gaden, og dermed begynder hans karriere som rigtig kunstmaler. Han får stablet en udstilling på benene, og fra den ene dag til den anden er han pludselig byens hotteste kunstner, og sælger sine malerier for formuer - i sådan en grad, at folk begynder at bryde plankeværker og plader med hans tidlige graffiti ned for at sælge dem og blive rige. Med berømmelsen kommer nye problemer - hans forhold til kæresten går i stykker, da han boller udenom, gamle venner falder fra, hans narkoforbrug eskalerer, og snart begynder det at nage ham, at folk mener Warhol eller hans hudfarve er skyld i hans succes.

Maler kontra filminstruktør

Den unge teaterskuespiller Jeffrey Wright yder en solid indsats som Basquiat, mens David Bowie overspiller Warhol med alle forhåndværende bøsseklichéer. Schnabel fortæller historien temmelig lige ud af landevejen, men bruger i korte perioder et meget specielt billedsprog, med fantasisekvenser og ind-kopierede billeder af surfere over New Yorks skyline. Desværre skinner det igennem at Schnabel er kunstmaler og ikke filminstruktør - ind i mellem sidder man lidt og savner dybde i personerne, og hverken Basquiats seksuelle eventyr eller hans problemer med kunstagenterne, som han skifter ud efter behov, bliver rigtigt spillet til bunds. Med valget af at lægge sig helt tæt op af virkeligheden opnår Schnabel stor historisk troværdighed, men kommer til at mangle dramatisk udvikling og swung over historien.

Mest ærgerligt er det, at Schnabel slet ikke har fået det mest interessante af Basquiats dilemmaer med - at hans kunst tørrede ud, når han ikke var på stoffer, mens hans liv fuckede op, når han var det.

Når det er sagt, må det til gengæld siges, at filmens skildring af selve malerierne og deres tilblivelsesproces er blændende. Man kommer ud efter filmen og har, om ikke forstået, så fået en ny fornemmelse for værdierne i Basquiats kunst. Som en film som "Amadeus" gav ikke-kendere et umiddelbart indblik i klassisk musik, giver "Basquiat" en nem indgangsvinkel til det moderne maleri. Særlig brillant er en scene, hvor Warhol er i gang med et stort maleri, og Basquiat hele tiden går hen og maler ovenpå det i sin egen stil - her skinner Schnabels førstehåndserfaringer tydeligt igennem.

Konklusionen: En lidt rodet film med noget god kunst, som mest anbefales til folk, der er interesserede i Basquiat og malerkunst i forvejen.


Fakta

Medvirkende
Jean Michel Basquiat Jeffrey Wright
Rene Ricard Michael Wincott
Benny Dalmau Benicio Del Toro
Claire Forlani Claire Forlani
Andy Warhol David Bowie
Bruno Bischofberger Dennis Hopper
Albert Milo Gary Oldman
Interviewer Christopher Walken
Elektriker Willem Dafoe
Shenge Jean Claude La Marre
Bag kameraet
Instruktion Julian Schnabel
Produktion Jon Kilik, Randy Ostrow, Sigurjon Sighvatsson
Manuskript Julian Schnabel
Fotografi Ron Fortunato
Klip Michael Berenbaum
Scenografi Dan Leigh
Musik John Cale, Julian Schnabel
Genrer og relationer
Genre Drama
Undergenre Biografifilm, Kunstnerportræt
Nøgleord Bohemeliv, Kunstmaler, Stofmisbrug
Premieredatoer
Biograf 31.10.1997
Øvrige oplysninger
Land USA
Produktionsår 1996
Spilletid 110 min.
Link Officielt website
Censur Tilladt for børn over 11 år Tilladt for børn over 11 år
Solgte billetter 9.237
Selskab Miramax Films
Biodistributør All Right Film

Se også...


Hamsun
1996
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Henry & June
1990
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

The Libertine
2004
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Topsy-Turvy
1999
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk

Gia
1998
Din stemme: ElendigDin stemme: JævnDin stemme: MiddelDin stemme: GodDin stemme: FremragendeDin stemme: Mesterværk