Lucas Strikes Back

6.0
Den fremragende og medrivende femte (og anden sidste) film i "Star Wars"-serien, er fyldt med flotte actionscener, fantasifulde optrin og herligt gammeldags eventyr som bringer minder frem om film som "The 7Th Voyage Of Sinbad", blot på en moderne måde og med langt højere tempo og tryk på. Starten har enkelte svage, men heldigvis korte perioder, kærlighedshistorien er en smule hvalpet (men sød?) og babyface Christensen har man svært ved at forestille sig blive til Darth Vader, selv om han da prøver, men det er bagateller i et eventyr som ellers har alt og mere til. Filmens lange klimaks er noget af det bedste jeg nogensinde har oplevet på film, og scenerne med den lille, kæmpende Yoda (Oz) så
overbevisende og herlige at ens nakkehår rejser sig. Teknisk er det forud for sin tid, filmen er optaget 100% digitalt (men desværre kan kun få biografer verden over endnu vise digitale billeder), men også de utrolige effekter, heftige actionscener, den imponerende scenografi/arkitektur og filmens farvebrug er skelsættende og gør den til en nydelse og et
visuelt mesterværk af format. McGregor gør det rigtigt godt som Obi-Wan og Portman er en smuk og handlekraftig kvindelig helt, som enhver ville kunne forelske sig i. Bedre end forrige film og måske på højde med de to første oprindelig film. En rigtig "Star Wars"-film med alt hvad dertil hører og med massere af hentydninger om hvad der skal komme, mange spændende figurer og proppet med højdepunkter. Musikken af John Williams er som altid glimrende. Hører til blandt mine all-time favoritter.
Star Wars: Episode II - Klonernes angreb