Verdens Måske Bedste Film?

6.0
Verdens bedste bog (bøger) bliver her til den ultimative eventyrfilm og måske den ultimative film. Første del af trilogien om ringen er et stort, stort og fabelagtigt flot mesterværk, fyldt med alt, alt for meget af det gode og mere til (jeg kan slet ikke vente til del to og tre og dermed slutningen på historien). En usandsynligt og mere end veldrejet film, med en pragtfuld historie, dygtige skuespillere, utrolige effekter, fænomenale scenerier i en eventyrlig verden. Overvældende og imponerende slagscener og vild, vild og forrygende action udført på en lidt gammeldags (positivt ment) måde, så de passer til den verden filmen foregår i, uden at det af den grund virker sløvt eller langsomt. Men altså ikke noget "Matrix-action", som måske nok er flot og nyskabende, men absolut ikke ville have passet til denne her film. Det er et på alle måder pragtfuldt, fængende og meget spændende biografstykke og trods sine tre timer, ikke et minut for langt, tværtimod kan man (jeg!) ikke få nok af dette guddommelige eventyr som rummer alt hvad et eventyr skal af helte, skurke, prinsesser, monstre, sære steder og mærkelige væsener, og så er det hele mere nuanceret end normalt i denne genre. Tolkien ville have elsket den! Wood er god, måske en smule for nuttet som Frodo, McKellen gør det godt som Gangalf, selv om det ikke lige var ham man så for sig da man læste bøgerne, og halvdanske Mortensen er et godt og klogt valg som Aragorn. En film hvor alt stemmer. En gåsehudsfremkaldende filmatisering frembragt af Jackson (godt det blev ham og ikke en eller anden typisk Hollywood instruktør), som har lavet en af den slags film, som er skabt til det store lærred. Jeg fik en knude i maven og mine nakkehår rejste sig, jeg vil aldrig glemme denne film, som gav mig mere end de fleste andre film jeg nogensinde har set. En klassiker er født!!! Hører til blandt mine all-time favoritter og er en alvorlig konkurrent til "Star Wars" om tronen som bedste film nogensinde.
Ringenes Herre - Eventyret om ringen