"With Great Power Comes... "

6.0
I en tid, hvor en stadig voksende strøm af film, omhandlende retfærdighedens krigere, nemlig de kære superheltetyper, så skinner " Spider-man " igennem som en virkelig stor succesfuld fremtoning af denne klassiske superhelt fra Marvel Comics..

Historien omhandler den unge nørdede Peter Parker ( Tobey McGuire kan ikke roses nok for hans fremstilling... han spiller ikke Peter Parker.. han ER Peter Parker.. ), der er god til fysik og kemi, men knap så god til det med piger. Og da hans livs store kærlighed, Mary Jane Watson ( Kirsten Dunst ) bor lige ved siden af ham, men til gengæld kommer sammen med skolens største bølle, den litre " footballhero " Flash Thomsen ( Joe Manganiello ), som bruger det meste af dagen på at gøre livet sur for vores helt.
Da Peter er på en skoleudflugt til et anerkendt forskningscenter, så sker det forunderlige at han bliver bidt af en slags super-edderkop ( bemærk at edderkoppen i filmen er genmanipuleret, hvorimod den bare er radioaktiv i tegneserien ).
Så begynder der at ske underlige ting. Hans muskler vokser natten over, og reflekserne er blevet tydeligt forbedret. Peter Parker bliver forvandlet til en menneskelig edderkop.
Peters bedste ven er Harry Osborn ( James Franco ), der ikke er lige så stort et fysikgeni som Peter, hvilket er en stor skuffelse for Harrys geniale far og forretningsmand, Norman Osborn ( Willem Dafoe, som jeg endnu ikke har set i en dårlig rolle ). Norman har opbygget hans firma " Oscorp " fra bunden, der bla. udvikler våben til den amerikanske regering. Dette medfører at Norman selv kaster sig i forsøgsstolen og bliver udsat for diaboliske eksperimenter, hvilket skaber den sindssyge superskurk, " The Green Goblin ". I et ego-syretrip forsøger Peter at tjene
penge på sine kræfter, således at han kan købe en bil for at imponere "the girl next door". Dette medfører at han bliver snydt for en stor sum penge af den griske arrangør. Hans griskhed bliver dog kastet til skamme, da en tyveknægt berøver ham. I scenen derefter løber han forbi den stillestående Peter, der sagtens kunne stoppe ham, men ikke gør det som hævn overfor den førnævnte arrangør. Dette viser sig at være et fatalt øjeblik, da selvsamme bandit skyder og dræber hans elskede onkel Ben ( Cliff Robertson ). Og samtidigt er hans bedste ven Harry begyndt at komme sammen med hans største kærlighed Mary Jane. I baggrunden lurer " The Green Goblin ".

" Spider-man " er utroligt vellykket, og formår aldrig at miste sin beskurer i de omkring to timer filmen varer. Der er enkelte småting som ikke følger tegneserien til fulde, men det er petitesser. Eksempelvis er der jo med hans net som bliver produceret i kroppen fremfor at være udspundet fra Peters egen geniale hjerne. Og at onkel Ben bliver skudt da hans bil bliver hugget, hvorimod i tegneserien bliver denne skudt i hjemmet, da tyven bryder ind.

De enkelte kritikpunkter som jeg kan finde, må være i form af " The Green Goblin "´s dragt, som gør at han nærmere ligner et rumvæsen, fremfor en frygtelig superskurk. Dertil synes jeg også at Rosemary Harris´ tolkning af Tante May ikke er nær så god. Hun virker ikke så skøbelig som hun skulle, synes jeg.

En herlig detalje er kultskuespilleren Bruce Campbells cameo som ringleder, da Spider-man skal kæmpe sin første kamp i hans forsøg på at tjene penge på hans kræfter. Sam Raimi gav jo som bekendt Bruce Campbell hovedrollen i dennes første spillefilm, den nu legendariske og utrolig underholdende 1982-splatter " The Evil Dead ". J.K. Simmons fremvisning af den skarpe
redaktør, J. Jonah Jameson er også bare allertides og helt i tegneseriens ånd, hvor alle detaljerne er kælet for. Selvom rollen nu minder meget om Clark Kents chef, Perry White, i 1978-hittet, " Superman ".

Nogle har udtalt sig at filmen bliver en andelse amerikansk i slutningen, hvor der er lagt til en rigtig happy-end da Mary Jane endelig kaster sin kærlighed på Peter. Dette er en stærk slutscene, da Peter giver afkald på denne, da han ikke mener at han kan beskytte hende hvis de er kærester..
Det er dog lidt plat at NY´s borgere rotter sig sammen for at skamskyde den onde skurk med sten og diverse andet kasteskyts, fordi at i NY holder man sammen.. lidt for meget 11. september over dette.. men det ødelægger ikke filmen syndelig. Serien hvor Norman Osborn snakker med sin maske som er placeret på et ryglænd er rigtig fed og deep psycho-shit agtigt - herligt... herligt...

" Spider-man " er en succes. Derfor bliver der store forventninger til efterfølgeren, der er planlagt at udkomme i år 2004. Samme instruktør og de samme to " leads " gør bestemt filmen interessant.

Andre filmen indenfor superheltegenren, som der er store forventninger til må være, foruden " Spider-man 2 ", så absolut " The Hulk ", som bliver instrueret af Ang Lee, der jo som bekendt storhittede med " Croching Tiger, Hidden Dragon ", hvor den australske skuespiller, Eric Bana skal spille dobbeltrollen som Bruce Banner/The Hulk. Andre relavante navne må være Jennifer Connolly, Sam Elliott og Nick Nolte.
Dertil kommer jo også X2 ( X-Men 2 ), der nu har fået amerikansk premieredato i form af den 2. maj 2003. Med samme instruktør og samme navne bliver denne også værd at se frem til.. det lader også til at der bliver endnu flere mutanter involveret. Selv glæder jeg mig til at se Nightcrawler - på dansk, Sorte Springer.

Dertil må så også nævnes " Daredevil " med Ben Afflek som Matt Murdock/Daredevil og Michael Clarke Duncan som en sort (?) Wilson Fisk/Kingpin.. det bliver også sjovt at lægge mærke til instruktøren Kevin Smith i en mindre rolle som assistent Jack Kirby (!!) - lidt ordspil.

Dertil kommer en filmatisering af " The Fantastic Four " - også i 2004.. som også bliver året hvor et meget spændende projekt kommer til live.
Dette er naturligvis filmen " Batman Versus Superman " som endelig har fået grønt lys. En ny Superman-film har været længe undervejs og flere gange blevet afslået, bla. med et manuskript af Kevin Smith, hvor Tim Burton var sat som instruktør - herlig cocktail.. næsten en våd drøm...! men det blev desværre ikke til noget. Nu kører det med " Batman Vs Superman " - med Wolfgang Petersen som mulig instruktør.. der jo nok er mest kendt for hans u-bådfilm... " Das Boot ". Ellers kører det afsted med film som " The Perfect Storm ", " Airforce One ", " Outbreak " og " In The Line Of Fire ".. og så selvfølgelig hans to bedste film i mine øjne med total 80-flashback i form af " The Neverending Story " og " Enemy Mine " henholdsvis fra 84 og 85. Spændende ide, og den første rigtige, hvor man får et crossover af et par superhelte. Colin Farell er nævnt som Bruce Wayne/Batman og Jude Law som Clark Kent/Superman... Det bliver bare allertides...

Men som konklusion på " Spider-man ", så er filmen et allertides, fedt og uforglemmelig actioneventyr... den må ikke misses...
Spider-Man