For 1½ mia. ugeblads-roman

3.0
James Cameron forstår at sælge varen. Da han ved Oscar-uddelingen triumferende råbte: "I'm the king of the World!" var det ikke bare en reference til en replik i filmen, men rent faktisk tæt på at være den virkelige sandhed: Filmen slog alle salgstal i store dele af verden, og ryddede næsten hele lageret af Oscar-statuetter.

Teknisk ER filmen virkelig også prangende, og historien er velfortalt hele vejen igennem. Dertil kommer, at soundtracket også indeholdt et par fængende numre. Så hvad mere kan man forlange?

Jeg læste i en efterrationaliserende anmeldelse af filmen, at skribenten fandt det kulturelt bemærkelsesværdigt, at denne film blev så intensivt behandlet i de danske medier, for dét ville næppe være sket for 10-15 år siden, idet der jo rent faktisk blot er tale om en rendyrket trivial-roman af den mest lyserøde/Cartlandske slags.
(Rig pige skal bortgiftes til grisk rigmand, men hun forelsker sig i en fattig (billedskøn) immigrant.)

Men forskellen er budgettet og den helt utrolige markedsføring af filmen. Dét har medført en kolossal opmærksomhed omkring værket, som anmelderne vanskeligt kan sidde overhørigt. Dén tid, hvor det kun var Woody Allen, Stanley Kubrick og diverse kinesiske, japanske, italienske og franske instruktørers film, der kunne diskuteres seriøst, er forlængst forbi.
- Dét beklager jeg ikke. Men jeg beklager, hvis man af dén grund vil gøre helt banale film mere dybsindige, end de er.

"Titanic" er først og fremmest flot og elegant fortalt. Men den er fyldt til bristepunktet med typiske karakteristika fra trivial-litteraturen. Så man skal altså ikke forvente noget som helst originalt på det indholdsmæssige plan: Filmen er lavet som en dybt romantisk tåreperser, og dét er gjort godt...!
Titanic