Trine tager fejl....

2.0
Kære Trine.
Det er med stor beklagelse at jeg angriber dig og din anmeldelse af Pearl Hapor, men når du understøtter din ros af filmen med din viden omkring den virkelige hændelse begår du store fejl. Det er vigtigt at man fuldt ud læser materialet grundigt igennem, og man skal ikke nøjes med bare een historie bog, som efter al sandsynlighed er skrevet af en amerikaner, åben dine horisonter, læs om hændelsen fra flere vinkler, og derefter kan du danne dig et overblik over selve Pearl Hapor situationen.
Sagen er den, at filmen på mange punkter ikke holder sig til den sande beretning, bl.a. Dolittle angrebet bliver vist med stor løgn, se bl.a. på hvordan man ser amerikanerne heltemodigt sprænger japanske våben fabrikker i luften, sandheden er at de aldrig nogensinde havde til formål at angribe våben depoter, men derimod angreb med fuld styrke midt i civile bydele, hvor flere tusinder kvinder og børn blev dræbt, og i filmen ser vi hvordan de "onde" japanere agressivt skyder igen med antiluftskyts, men nej, da amerikanerne angreb civile mål, var der ingen der skød igen.
Dolittle angrebet var ganske rigtigt et hævn angreb, men hvor heltemodigt er det at angribe civile?
Det skal derudover påpeges at ifølge mange historiske kilder, mener man faktisk at mange højere herrer i det amerikanske militær udemærket var klar over japanernes planer om Pearl Hapor, ifølge filmen blev ca 5-6 krigsskibe ødelagt, men læser man historie bøgerne igennem finder man ud af at amerikanerne havde mere en 15 skibe langs kysten, som af uforklarlige grunde blev evakueret 2 dage før angrebet...underligt ikke?

Alt i alt, er Pearl Hapor ikke på nogem som helst måde historisk korekt, det er derimod en ren pop-corns filmsom bærer på så meget patrionisme at det er ved at flyde over.

Så Trine, næste gang du vælger at argumenterer film med sande facs, så læs lige på lektien først.

Jeg kan derimod varmt anbefale film som "saving private ryan" og "enemy at the gates" som er langt mere pålidelige i deres skildring af sand krigs horror.