Stærkt drama...

5.0
James Whale var, om end nogen, manden bag Universals store succes med de klassiske monsterfilm. Især succesene med de to "Frankenstein" og "Bride Of Frankenstein" står printet ind i nethinden.

I "Gods And Monsters" følger vi den homoseksuelle filminstruktør James Whale ( Ian McKellan ) efter hans storhedstid. Han er efterhånden blevet et glemt ansigt i Hollywoods falmende pengeindustri. Ofte tynget af minder fra hans krigstid, vender hans humør, da en ny ung gartner ( Brendan Fraser ) kommer ind i hans liv. Besat om tanken om hans ædle krop, overtaler den aldrende Whale ham til stå model for hans pensel, således han kan forevige den på skileriet.

Man kan bestemt ikke sige at filmen stråler af dynamik. Det er et stille værk, hvor historien og dens forløb er hovedeessensen i dens tilblivelse.
Historien er ganske interessant i filmhistorisk regie, og skuespillet er virkelig enestående. Ian McKellan er, af forskellige grunde, selvskreven til rollen som den charmerende men også småperverse Whale, og hans præsentation er filmens drivkraft. Brendan Fraser som man umiddelbart ikke forbinder med et drama i denne kaliber, leverer også en fin indstats - hvortil det samme kan siges om Lynn Redgrave i rollen som Whales anstaltsdame, om man vil.
Både Ian McKellan og Lynn Redgrave blev nomineret til en Oscar for deres respektive roller, men begge måtte gå tomhændet derfra.
Alligvel fik "Gods And Monsters" dog Oscaren for "Bedste manuskript baseret på et andet medie", hvor den bl.a. sejrede over det smukke krigsdrama "The Thin Red Line" i denne kategori.

Filmen er instrueret af Bill Condon, der mest har gjort sig i TV-film, og dertil den skuffende opfølger til den glimrende "Candyman" - nemlig "Candyman II - Farewell To The Flesh" fra 1995.