Næsten gennemført univers

4.0
"Minority Report" er som science fiction film flere gange blevet sammelignet med "Blade Runner". Men det er min opfattelse, at man hellere burde tænke på Terry Gilliams mesterlige "Brazil" (1985), hvis man skal finde en film, der beskæftiger sig med samme problemstilling: Overvågningssamfundet og "umenneskeliggørelsen".

Spielberg gør det godt med denne film. Faktisk er der tale om én af hans mest dystre film til dato. Det lykkes at balancere elegant mellem skildringen af et "troværdigt" fremtidsunivers og intens actionthriller-agtig menneskejagt. Samtidig føles filmen trods sine 146 minutter ikke for lang (men måske heller ikke for kort?).

Hovedrolleindehaveren er velvalgt. Tom Cruises traditionelle image som perfekt intelligent (ofte grænsende til det maniske) karriere-jæger er med til at styrke indtrykket af hans figur (som er stærk tilhænger af maksimal overvågning, fordi han selv leder overvågnings-programmet) i filmens første fase.

De visuelle effekter er glimrende - måske en smule overdrevne (specielt under den første lange flugtscene, der efter min opfattelse er lidt for lang). Lydsiden er lidt for triviel og intetsigende.
Selve billedsiden, der er meget "stål-grå", gav mig stærke associationer til "The Matrix", men i modsætning til denne, mister man ikke intensiteten i selve historien undervejs i "Minority Report", og dét endda selvom historien faktisk er rimelig kompliceret.

I filmens sidste del bliver armbevægelserne som ventet meget store. Efter selve opklaringen af mysteriet omkring hans egen fremtid, bliver helvede for alvor hedt for vor hovedperson. Det viser sig, at han næsten ikke kan stole på nogen.

Netop dét, at hovedpersonen ikke ved, hvem han kan stole på, er et element, som også er nærværende i "Brazil", og som i begge tilfælde fungerer fremragende som spædingsskabende omdrejningsmoment.

MEN Spielberg går desværre ikke linen ud. I stærk modsætning til "Brazil" får vi i "Minority Report" serveret en nærmest panik-agtig over-idyllisk happy ending på hele misèren, hvor vi absolut ikke lades i tvivl om, at alle de gode levede lykkeligt til deres dages ende.

At påklistre en så usandsynlig og - set i forhold til resten af filmen - uhomogen afslutning er ganske enkelt hærværk mod et ellers fremragende stykke filmarbejde. Man kan håb på, at der om nogle år vil dukke en "Director's Cut"-version op. Men på den anden side tør jeg ikke rigtig håbe på det, for Steven Spielberg ER jo Steven Spielberg...

Men de sidste 5 minutter kostede altså filmen en stjerne i min samlede bedømmelse!
Minority Report