Paranoia ?

5.0
"Suspicion" er en af Hitchcocks mest omdiskuterede film. Alt drejer sig om filmens slutning, som har kunnet dele vandene mellem lovprisere og kritikere.
Bogen filmen bygger på, gjorde manden til morder, hvilket Hitchcock også ønskede. Men "The Produktion Code" ville ikke lade en stjerne som Cary Grant være morder. Francois Truffaut mente at det ligefrem var med til at gavne filmen, hvilket jeg er enig i. På denne måde bliver filmen meget mere interessant, eftersom vi jo bestemt ikke kan føle os sikre på, at Grant virkelig IKKE er morder. Han har jo løjet og bedraget filmen igennem, så hvorfor ikke i slutscenen. Joan Fontaine, vandt en Oscar for sin fremragende præstaion, men prisen ligner måske i høj grad en kompensation, for den pris hun IKKE vandt for "Rebecca". Hun er her en pige, godt på vej mod at blive gammeljomfru, da hun møder den charmerende Cary Grant, der er den store modsætning til hendes fader, som hun har et meget frygtsomt forhold til. Da hun er blevet gift, dør faderen, en ven af parret omkommer - med Johnnie som hovedmistænkt, Johnny snyder på sit arbejde, spiller på heste, sælger deres ting osv. Hun bliver mere og mere overbevist om, at Johnnie må være morder, for hvad skal han ellers med bøger om gift, der ikke kan spores ? I en klassisk scene satte Hitchcock et lys ned i et glas mælk, for at vise os truslen. Filmen slutter brat med nogle hurtige replikker, om at det da ikke var hans hensigt at gøre hende - men sig selv - ondt. I betragtning af Johnnies adfærd kan det betvivles. Cary Grant debuterede hos Hitchcock i denne film, hvor Hitchcock var den første til at se de mørke sider, der var af Grants charmerende persona. En fremragende film, hvor Hitchcock får brugt den kvindelige krimi-forfatter som sit talerør: "Not my VILLIAN. My HERO"

Eftersigende skulle en genindspilning med Gwyneth Paltrow og Ben Affleck være på støbeskeen - lad det ikke være sandt.
Mistanken