Eye candy

6.0
Efter sit krævende mesterværk, følte Hitchcock åbenlyst behov, for at lave noget afslappende. På den franske riviera og med sine to yndlingsskuespillere Cary Grant og Grace Kelly fandt han, hvad han søgte.
"To Catch a Thief" er ikke et frikvarter i Hitchcocks produktion, som film som "The 39 Steps", "Foreign Correspondent" og "North By Northwest", med deres legesyge. Det er slet og ret ferie og han nyder den - og det gør man som publikum også.

Det er Hitchcocks eneste film, hvor hovedparten af filmen er optaget "on location". Og med den franske riviera som baggrund, forstår man hvorfor. Robert Burks hev en velfortjent Oscar hjem, som fotograf, og også designeren Edith Head burde have haft en, for de overdådige kjoler Grace Kelly bærer. John Michael Hayes, der var Hitchcocks faste forfatter i denne lyse periode af mesterens liv, har lavet et utrolig godt og vovet manuskript. Som i den smukke picnic-scene, hvor Grace Kelly spørger Grant om han vil have "A breast or a leg" og "How long as it been". Andre replikker som Grant: "Why dont you were jewelry?" Kelly: "I dont like cold thing, touching my skin" Grant: "What do you get a thrill out most ?" Kelly: "I am still waiting for that one" Grant: "What you need is a good long holiday, with a man, who can satifield you" Og selvfølgelig den helt klassiske "fireworks" scene, hvor Grace Kelly, for første gang, tager smykker på. Og med en overdådig smuk hvid kjole, og dyb udskæring siger "If you really, want to se the fireworks, its better with the lights out. Even in this light, i can tell you, where your eyes are looking" Fokusering på halskæden og udskæringen. "Have you ever, in your hole life, had a better offer ? One with everything" Igen brysterne. Hun kysser, hver enkelt af hans fingre. Grant: "You know as well, as i do, that this neckless is a imitaion" Kelly: "Well i am not"
De kysser, klipper til fyrværkeri, kysser, fyrværkeri. Et højdepunkt i romantisk filmhistorie.
Efter at de har elsket, tror Kelly han har berøvet hende: "Give them back to me" siger hun. Senere siger hun, at hun har fortalt politiet "Everything", hvortil Grant siger: "The boys on station most really have enjoyed that" Og Kellys mor (en vidunderlig Royce Landis) "What exactly did hel steal from you" Det er altså både hendes dyd (selvom hun næppe er jomfru) og hendes hjerte der refereres til. Helt uhørt dobbelttydige og vovede repilkker i The Produktion Codes storhedstid.

Cary Grant havde egentlig trukket sig tilbage, men dette tilbud kunne han ikke modstå. Og heldigvis for det, for senere i karrrieren gav han hos mesterpræstationen i "North By Northwest". I "To Catch a Thief" er han afslappet og nyder ferien ligeså meget som resten af holdet. Det var Grace Kellys syvende film på to år !, og hendes tredje - og skulle det vise sig sidste - for Hitchcock. Hun overstråler i denne film alt, hvad filmverdenen har kendt til skønhed, i den ene mere overdådige kreation efter den anden, kulminerende med guldkjolen til maskerade-ballet, som Hitchcock mest lavede, for at kunne vise Kellly i kjolen. Også John Williams brillerer i en birolle.

Det var med denne film og "Rear Window", publikum for alvor begyndte at tale om "Hitchcock-blondinen" Hitchcock selv elskede scenen, hvor Kelly og Grant taler sammen første gang. Han viser hende konstant i profil, for at vise hendes is-dronning manerer (nogle fantastiske billeder), da Grant følger hende op på værelset, vender hun sig om, og kysser ham midt på munden - Hitchcocks yndlingsscene, når han skulle tale om den optimale kvinde.

Scenen, hvor Kelly og Grant kører race, blev skæbneagtigt nok også stedet, hvor Kelly i 1982 forulykkede. Hun forlod filmverdenen 1956, for at gifte sig med Monacos fyrst Rainier. 1962 annoncerede hun sit comeback i Hitchcocks "Marnie", men Monacos befolkning var imod.
Fang tyven