Storslået

6.0
Så kom den endelig. 2 års ventetid - men det var det værd! Filmen viser en del af Amerikas autentiske historie, som ikke engang amerikanerne selv er særlig bekendte med - og en side, de nok heller ikke er særlig stolte af. Hertil kommer - desværre - en uhyggelig direkte parallel til vor tid. Handlingen er simpel: Søn vender tilbage for at hævne mordet på sin far, som er blevet dræbt under et af de etniske opgør, som fandt sted i immigrationens fodspor. Første generations amerikanerne, som finder de har mere ret til landet end de senere tilkomne immigranter - i dette tilfælde er sidstnævnte de store irske indvandrergrupper. Hertil krydret med lidt sort rasicme. Krudtet antændes for alvor under den betændte keddel, da drafting-loven i forbindelse med borgerkrigen indkalder alle unge mænd, som ikke kan erlægge USD 300 (et enormt beløb på dette tidspunkt), hvilket især rammer de immigranter, som netop har sat fod på landet for at starte et nyt liv op. Scenen er New Yorks fattigste område "The Five Points", som Scorsese her viser i en grotekst og burlesk scenografi med skurke, lommetyve, letlevende kvinder og etniske bander i triste, faldefærdige omgivelser. Korruption og selvtægt er dagens orden. Her er flotte filmiske scener optaget efter den "gamle opskrift", som Scorsese mester så fortrinligt. De skuespilsmæssige præstationer er ligeledes i top. Leonardo DiCaprio spiller præstesønnen Amsterdam, som efter ophold på institution hele sin barndom vender tilbage for at hævne sin fars død. Han spiller blændende og formår at give Amsterdam både rå styrke, snuhed, raseri og storhed, som gør denne karakter troværdig. Dejligt at se ham her i en helt ny type rolle, hvor han får lov at vise, at han også kan slå på tæven og se alt andet end køn ud. Daniel Day-Lewis er fortræffelig som den storskrydende "Bill the Butcher". Jeg har ikke tidligere lagt specielt mærke til ham men må medgive kritikerne, at han spiller denne rolle helt eminent med vildskab og ondhed lysende ud af øjnene. Scorsese har her med sit livs projekt skabt en utroligt storslået film, som han ubetinget fortjener anerkendelse for i form af den Oscar, han endnu aldrig er blevet tildelt. De 2 timer og 40 min. går lynhurtigt - og jeg køber gerne en billet til de "manglende" 2 timer og 20 min., som er bortskåret. Historien kunne helt sikkert have båret en helaftensfilm - og det er sådan set, min eneste negative kommentar. Og så kan jeg kun sige, at hvis grov vold, blodige scener og groteske optrin ikke afskrækker - så er her en film, man ikke bør gå glip af!
Gangs of New York