Imponerende! Skal ses 2 gange.

6.0
Med fejende flotte penselstrøg i palettens mørke dystre og blodrøde farver har Scorsese her skabt et imponerende historisk maleri. Det er storfilm på den ”gode gammeldags manér” med en hel fantastisk scenografi, hundredvis af statister og blændende godt skuespil! Et dystert kapitel i den Amerikanske historie folder sig ud på lærredet med voldelige, rå og blodige scener i et burlesk miljø. Førstehåndsindtrykket kan være lidt forvirrende, og derfor kræver filmen at blive genset for at få det fulde udbytte. Jeg genså den i aften for anden gang – og nu giver den mening – og der blev overskud til at nyde de fine detaljer og den enormt flotte scenografi. Utroligt at filmen ikke fik et par Oscars med hjem – det burde den helt sikkert efter min mening. Det er gedigent håndværk, som kun få mestre i dag. Ikke noget med green-screens og edb-teknik her – nej, et kæmpekulissesæt opbygget i verdens største studie Cinecitta i Rom og god gammmeldags kameraføring. Blot pga. disse 2 forhold er filmen billetprisen værd! Hertil kommer nogle virkelig flotte skuespilspræstationer af hovedrolleindehaverne Leonardo DiCaprio og Daniel Day Lewis. De er begge eminente i hver deres personskildring – top casting. Og rigtig dejligt at se, at Leonardo DiCaprio nu også på bedste vis mestre voksne roller og både har fysik og bister, hårdkogt udtråling til at portrættere en så grov og voldelig karakter som Amsterdam Vallon. Han er blevet mand! Historien er dyster, rå og brutal – bandekrig. Det har vi set før. Men at der her er tale om et stykke ægte amerikansk historie, gør filmen til noget ganske andet – et tidsbillede og dokumentation for begivenheder, der ikke før rigtig er kommet til udtryk. Og jeg har nu fået lyst til endnu engang at tage fat på Herbert Asbury’s bog fra 1927 for at få en endnu større forståelse af Scorseses ”maleri” – en bog jeg i første omgang opgav pga. sit tunge sprog. At filmen blev udskudt et år efter den 11. september 2001 forstår man også langt bedre nu, idet der er en klar rød tråd op til vor tids etniske samfundsproblemer. ”Gangs” er ikke let underholdning – men en flot storfilm med alle de effekter og aspekter en sådan film skal inderholde. Og så kan jeg kun anbefale at se den indtil flere gange - så kommer den til sin fulde ret. Und digselv den oplevelse og skynd dig hen i biografen igen og gense den!.
Gangs of New York