25th hour

5.0
Jeg har netop set Spike Lee's længe ventede "25th Hour"....Og det var bestemt ventetiden værd. Det er efter min mening en af Lee's bedste film, sammen med "He Got Game, Malcolm X, Mo Better Blues samt Do The Right thing" Historien er måske ikke vanvittig original (skrevet af David Benioff) men den er utrolig velfortalt, og dialogen er sprudlende. Ed Norton er tilbage i kanon form, og er lige så god som i f.eks.. "American History X og Fight Club" Han har karisma, autoritet og er sindssyg nærværende. Man kan virkelig se, at han har nydt udfordringen i denne rolle. Han er tilgengæld også bakket op af et værdigt ensemble, bestående af den altid fremragende Philip Seymour Hoffman, en meget veloplagt Barry Pepper (som ikke er set bedre) den smukke og talentfulde Rosario Dawson samt Anna Paquin og Brian Cox. Resultatet er blevet en berusende samt stilfuld film, hvor Lee bl.a. benytter nogle meget effektive kamera moves, som han også brugte i "Malcolm X", tillige en sammenblanding af farver samt kornede billeder. Filmen er for øvrigt fotograferet af det nye wonderkind Rodrigo Prieto (Frid, 8 mile, Amores Perros) og med musik af Spike's hofkomponist Terence Blanchard. "25th hour" er sørgelig, voldsom, sjov, tankevækkende, provokerende, spændende....Ja, hvad kan man ønske sig mere fra en Spike Lee Joint? måske to ting, det skulle lige være filmens længde, den er 2 timer og 13 min, og man kunne godt ha cuttet 13-15 min af. Den anden ting er......9/11, filmen blev lavet kort efter angrebet på NY. Man ser bl.a. de to lyssøjler, der oplyser New Yorks skyline under forteksterne, samt en direkte reference til Twin Towers Memorial, og en central scene foregår i en lejlighed med udsigt over Ground Zero, hvor oprydningsarbejdet efter terrorangrebet pågår.
Stærke referencer, der kan virke distraherende og lidt "for meget" men det tager heldigvis ikke overhånd. Med en anden instruktør, kunne det meget vel ha ødelagt filmen. Men det er Spike Lee heldigvis for klog til.
25th Hour