Kanon film

6.0
Forbrydelsens element
Den sidste turist i Europa. I det stort set gule, regnvåde og nattemørke post-nukleare Europa finder vi Fisher - en Chandler-detektiv som kan mere end sin Blade Runner. Han forsøger at opklare nogle mord på lotterisælgere ved hjælp af en teoretisk metode udviklet af hans nu detroniserede chefideolog og mentor - hans gamle lærer fra politiskolen. Metoden går ud på at tilegne sig forbryderens tankegang og foregribe hans næste træk.
Forbrydelsens element er første del af Europa-trilogien, som danner grundlaget for Triers kunst. Fisher er således den første af Triers desillusionerede idealister. Af andre temaer bærer den hypnosen som rammefortælling, idet historien fortælles i som et flash-back under hypnose.

Forbrydelsens element er Triers første film efter filmskolen, første spillefilm, ja, første rigtige film. Som så mange gennembrudsfilm er den kompromisløs og sprudlende af indestængt skabertrang. Samtidig er den et flot eksempel på en cineast-film, Trier er ikke blind for håndværket og indfletter fx.på naturlig vis små komiske parallelhistorier.Han mestrer den klassisk filmskaben, men filmens originalitet gør, at man i første omgang ikke lægger mærke til det. Det er genialt gjort. Forbrydelsens element er stadig Triers bedste film, som bliver ved med at have noget at byde på. Hvis du kun skal se én Trier-film to gange, skal det være Forbrydelsens element.
Forbrydelsens element