MASTERPIECE!

6.0
Neo og oprørslederne kæmper mod maskinerne, der har gjort hele menneskeheden til slaver. De får fortalt, at deres by Zion skal destrueres og indbyggerne fjernes. Samtidig skal Neo redde Trinity fra hendes forfærdelige skæbne der venter hende i fremtiden.

"Matrix" satte nye standarder for den actionprægede afart af science-fiction genren tilbage i 1999. Nu følger omsider det længe ventede kapitel om Neo og hans virtuelle virkelighed. En film som "Matrix" har taget verden med storm, både i biografen og så sandelig i dvd-salget.

Velkommen til en af verdens flotteste action-prægede science-fiction-film. Ikke siden de uforglemmelige oplevelser med megahitteren "Matrix" fra 1999 har genren bevæget sig rundt i en så syret fremtidsverden, der ikke eksisterer. Den første "Matrix" vandt hele 4 oscars og høstede stor anerkendelse for sine fantastiske kampekvenser, der kombinerer traditionel Hollywood-action med Hong Kong-filmens vilde akrobatik og hæmningsløse fascination af skydevåben.

Anden del ef denne vidunderlige trilogien "Matrix Reloaded" opfylder alle ønsker om, at det bliver en uforglemmelig begivenhed, når man forlader biffen.

Verden ser ikke ud, som mennesker tror. Det er i virkeligheden en computergenereret verden, der styres af maskiner. Karakteristisk for Matrix-universet er en speciel virtual-camera teknologi med spektakulære visuelle effekter og eminente slowmotion-scener. Brøderne Wachowskis rendyrkede filmmagi er af første klasse, og de sætter også denne gang nye standarder for, hvad man kan fremføre på film. Der er utallige af imponerende kampscener, hvor man gang på gang bliver grebet af dem, fordi scenerne er 100% gennemtænkte og fremfor alt, er de ikke set før. Så billeder, lys, kostume, lyd og alt det andet går flot op i en stor enhed, og det er skam ikke set bedre. Hårdpumpede technomusik er imponerende, og miljøet og omgivelserne taler sit eget sprog - alt er simpelthen mindeværdigt og seværdigt.

Historien er delt op, så man bliver nødt til at se sidste kapitel "The Matrix revolutions" til efteråret. "Matrix" er en intelligent science-fiction overvældende brag, som er ifølge mig opdelt i tre hovedpunkter: Den første del handler om fødsel: Reloaded handler om liv, og den tredje handler om død. Filmen dedikerer direkte til os mennesker, og stiller os mange spørgsmålstegn ved selve livet og livets gang. Reloaded har en fantastisk fortælling med mange budskaber og filosofier, at man næsten ikke kan misforstå denne film.

Efter min egen overbevisning og forståelse af filmen/emnet, så vil jeg komme ind på nogle emner som filmen prøver at afklare. Filmen handler i store træk om, at træffe de rigtige valg i livet, og hvert menneske skal kunne forstå sine afgørende valg. Hvorfor er noget mere logisk/rigtigt frem for det andet? Hvad får os til at beslutte sig? Kender men sine valg i forvejen, eller skal det gælde liv og død, før man beslutter sig for at gøre noget? Hvad ville man gøre, hvis man kunne forudse i fremtiden? Ville man redde alle der er i nød, eller kan man redde alle? Kan man kæmpe imod skæbne? Matrix gør os også opmærksom på, hvad fremtiden kan bringe, og det er, at man aldrig kan føle sig sikker, der vil altid være krig, sult, kriminalitet osv. Men det er ikke det eneste, så handler Matrix også om kærlighed og omsorg, især i den face af filmen, hvor Noe prøver at redde Trinity fra en forfærdelige skæbne som er ved at indhente hende, men inderst inde så kan han (Neo) føle mørke og ondskabet nærmer sig - med andre ord, en fornemmelse alle mennesker har, når noget ondt vil ramme en, og her tænker jeg på sygdomme osv. Så Matrix består meget af metafor og billedsprog, men det hele kan man sammenligne med vort liv, fordi det er netop det filmens budskab er: At gøre os opmærksom på visse ting i livet.

"Matrix reloaded" er en overvældende science-fiction film, som er den mest underholdende og nyskabende brag man længe har set. Tårnhøj spænding, spækket med nye tjekkede effekter og meget meget mere.

Skuespillet er ikke det centrale i denne slags film, men alle spiller vel det optimale man kan forvente af vores helte, og ingen falder fra. Så skuespillet er vel også ganske tilfredsstillende.

Et sublimt vellykket mesterværk!