Hang up and die!

6.0
Alt ser tilsyneladende normalt ud i New Yorks gader. En ganske almindelig dag tager Stu (Colin Farrell) røret, da det åbenbart var tilfældigt opkald eller telefon fis, men denne dag bliver en uforglemmelig dag, og sandhedstime. En snigskytte har ham i sin hånd, men hvorfor er Colin så vigtig?

Filmens indledning er fremragende, hvor vi får det hele præsenteret, sted, miljø, personer osv. En spilletid på godt og vel 81 minutter virker åbenbart alt for lidt, men det er det absolut ikke. Filmen går direkte til sagen og tager hurtigt fat på det instruktøren vil fortælle os. Så filmen skrider forrygende frem i højeste tempo, uden at man keder sig på noget tidspunkt. Instruktøren mister aldrig overblikket.

En smart, ægte og uhyggelig thriller i et barskt miljø, og Joel Schumacher står bag det hele. Med hans dygtighed har han skabt den mest intense og spændende thriller jeg længe har set. Opskriften er: Mange nærbilleder og bevægelige kameraer, og så er der Colin Farrell i en telefonboks. Resultatet: Intensitet, spænding, gys, skuespil og meget meget mere er der at hente i en ellers nem og hurtig produktion, men velovervejet til den mindste detalje.

Filmens budskab er vel, at gøre det rigtige. Det er ihvertfald snigskyttens motto, ingen kan blive ved med at narre folk, lyve eller leve på den forkerte side af loven, sandheden vil altid komme frem, bare spørgsmål om tid. Men prisen er høj, når sandheden nogle gange kommer frem, men Colin har intet valg. Colin spiller blot en egoistisk nar, som kun tænker på sig selv, sort arbejde hører også til hans hverdagskost, så et rigtigt og troværdigt billede af et menneske som man ville genkende fra den virkelige verden. Snigskyttens hensigt er også at sætte Colin under kæmpe pres han ikke kan klare, og give ham ordre til at sige nogle beskidte og svinske ting til konen og andre folk, så på den måde ville Colin være klar over, hvad det betyder at lyve og narre folk.

Colin Farrell spiller en selvoptaget/egoist, som snyder sine venner og er utro sin kone - værre bliver det ikke, han er bad news. Med Colins dygtighed og talent, spiller han i verdensklasse. En oscar værdig præstation af ham, og det varer ikke længe før han modtager en, det er jeg sikker på.

Så har vi Kiefer Sutherland som vi ikke ser meget i filmen, blot hører hans nervepirrende og skræmmende stemme som er bragende uhyggelig.

En smart og original historie/fortælling som imponerer på alle måder.

Telefonen ringer, men man tøver ikke for at tage den - det kunne være hvem som helst?