The original and best!

5.0
Efter en epoke i 70'erne med forholdsvis gode og skræmmende gysere (mest noget med dæmonbesættelser: The Exorcist, Rose Mary's Baby, The Omen osv.) byder de tidlige 80'ere ikke på så meget (lige på nær gyseren over alle gysere: The Shining). Friday the 13'd serien var allerede oppe på en pænt antal film, men det var sådan set også hvad der egentlig var på det tidspunkt. Indtil 1984 hvor en helt ung Wes Craven læste om nogle japanske børn der var døde under nogle specielt slemme mareridt som de havde haft. Craven havde på dette tidspunkt kun lavet få film (Swamp Thing, The Hills Have Eyes, Last House On The Left og lidt mere) og de var stort set alle Horror-film. Ingen af dem havde fået specielt stor succes.
Efter at have læst om de tragiske hændelser i Japan kombinerer Craven disse med en gammel, grim og gal man der boede i hans fødeby. Ud af dette udspringer det der senere skulle blive hans første succes-film: A Nightmare on Elmstreet. Denne film (… og dens 6 efterfølgere) handler og den døde og forbrændte barnemorder Fred Krueger (Freddy) som hjemsøger og dræbe børn i deres drømme. Denne film er grundlæggeren for det såkaldte Fantasy-horror som blev en meget populær genre inden for film, op igennem 80’erne.
Mange mener dog at denne film stadig er den bedste inden for genren (undertegnede inklusiv). Den formår, selv i dag skræmme folk. Ikke fordi effekterne er overdrevet gode, men fordi at Wes Craven forstår at bygge en stemning op, og sammen med det lidt hemmelighedsfulde plot bliver det efter min mening en af det bedste gysere der nogensinde er lavet. Craven sørger for at holde Krueger i skyggerne og derved gøre ham endnu mere uhyggelig, da man ikke rigtigt kan sætte en finger på, hvad han egentlig er. Specielt det første mord giver en nærmest kvalmende fornemmelse og en fornemmelse af hvad det egentlig er som vi har med at gøre.
Det skal siges at nogle af filmens effekter er ret dårlige, men at alt andet, lige fra kulisser til historie er rigtig gennemtænk og stemningsfuldt.
Blandt hovedrollerne ligger Heather Langenkamp og en helt ung Johnny Depp som faktisk gør det rigtig godt i hans første store filmrolle!
Filmen skal ses. Men om man kan lide den eller ej, bliver man nød til indrømme at det er en af de mest originale Horror-film som er skabt.