for ofte set, men god!

4.0
Denzel Washingtons instruktørdebut er baseret på virkelige hændelser, og det er da også virkelighedens Antwone Fisher der har skrevet manuskriptet. Det er der kommet et fin lille drama ud af, hvor Fisher heldigvis ikke har prøvet at forhellige sig selv, selvom det er svært at finde decideret mangler ved ham. Folkene, der var onde mod Fisher, vises selvfølgelig som fanatisk religiøse og koldhjertede. Det er altså set for ofte før, og lige meget om det var sådan i virkeligheden, virker det for brugt. Alligevel må man give respekt til Antwone Fisher, der ikke lægger skjul på nogle skrækkelige ting, der er blevet begået mod ham.

Filmens største værdig er sammenspillet mellem Denzel Wahington og Derek Luke. Det bringer mindelser tilbage til den fremragende Good Will Hunting (som denne film også minder lige lovlig meget om i første halvdel), mens den sidste halvdel er lidt for forudsigelig og skabelonskåret. Det er nok filmens største problem. Som nævnt er den første halvdel spændende nok, men da det går op for en, at den ikke har en ordentlig historie at fortælle, går det ned af bakke. Dette er et typisk drama, hvor hovedpersonen finder indre ro og livets kvaliteter i filmens slutning, og det er desværre set bedre før. Den smukke begyndelse af filmen lægger op til et anderledes drama, og filmen er da også gribende sine steder. Alligevel er det en fin instruktørdebut Washington har fået, og han har rigtig godt styr over skuespillerne. Den kan lige slæbe sig op på 4 stjerner, da jeg ikke vil være kynisk, for filmen er rørende og personlig.
Antwone Fisher Story