dårlige zombier

2.0
Resident Evil prøver desperat at være en original blanding af action, gys og high tech, men med dens overeksponering af alle ting ender den som en mislykket og rodet spil-til-film. Instruktøren Paul Anderson (skal ikke forveksles med Paul Thomas Anderson!) lavede den uhyggelige Event Horizon, og var derfor et åbenlyst valg til denne film. Men folk glemte nok, at han også lavede den absolut rædselsfulde Mortal Kombat og for mig at se har han ikke lavet en helstøbt film. Scenografien er flot i denne film, men man ville have ønsket, at de havde brugt flere penge på effekterne, som til tider er meget gammeldags.

Milla Jovovich virker ikke som skuespiller, men hun er knap så uudholdelig her. Alle personerne i filmen er ligegyldige, og det er en skam, at Anderson ikke har brugt mere tid på bare en smule persontegning. Filmen skal åbenbart sniges op på halvanden time, og mange scener kunne nemt have været udeladt. Det er ret kompliceret at leve sig ind i filmen, da den starter midt i virvaret. Vi får nogle hurtige, skrevne informationer, som mislykket skal hjælpe os til at sætte os ind i filmen, og det gør filmen aldeles anonym. Nu hvor alt det dårlige er sagt, så får Anderson alligevel et par ting til at fungere. Man gyser et par gange, og enkelte actionscener er da spændende nok. Det er bare ikke tilstrækkeligt for en film, der lever på at være en actiongyser. Et sted i filmen ser man en zombie slæbe en økse hen ad gulvet, mens dens fod er forvredet i en skæv vinkel. Den scene er genial, og sådan burde filmen have været. Trist at den ikke blev det. Slutningen lægger også åbenlyst op til den fortsættelse, som er på vej. Forhåbentligt gør de det bedre anden gang.
Resident Evil