Har de overhovedet læst bogen?

1.0
Måske en kort opridsning men bestemt ikke bogen. Nu har jeg endelig set filmen og hvis jeg ikke havde læst bogen ville filmen ingen mening give. Man skulle tro manuskript forfatteren ikke har læst den oprindelige bog, eller også har han sidet med en tidslinie der hed to timer og ikke mere og så set sig ud på ting han kunne få med, uanset hvad har han ødelagt en god historie. Indledningen er tynd, man aner ikke hvem Traub er, hvorfor han er havnet hvor han er og hvorfor han dør. Hele optrapningen til opdagelsen af at der ligger noget dybere bag ITC's indblanding i udgravningen er skåret væk og erstattet med en irrelevant flirt mellem Kate og Chris, der fra at være en stærk og selvstændig kvinde og en udemærket seriøs arkæolog er blevet forvandlet til en fjollet skolepige og en irreterende "jeg er her fordi jeg kan tiltrække en masse teenagepiger pga mit udseende og en masse 2fast and 2fourious fans" søn af en professor som ingen interesse viser for det hele. Selve turen tilbage foretager de uden at få nogen som helst baggrund omkring hvorfor det kan lade sig gøre, "det kan det bare, det her er en hollywood film" og så er den sag åbenbart ikke længere. Med på turen er nu dobbelt så mange som oprindeligt og så ophører sammenhængen med bogen også. Her i "fortiden" er der ingen sprogforskelle kun den alm. fransk engelske forveksling, ingen øreoversætter og microfon som ellers er baggrunden for resten af handlingen skulle kunne hænge sammen. Claire som i bogen er et flot eksempel på en kvinde der med kloghed klarer sig i en barsk og mandedominerende verden, er pludselig blevet en sammenligning med Jeanne D'arc. Folk som nu pludselig er blevet slæbt med dræbes aligevel hurtigt og så smider vi lige et par kærligheds scener ind og de i forvejen 6 timer der skulle ses i forhold til de oprindelige 36 timer er nede på 2 timer og ingen ridderturnering og alt det andet gode fra bogen, er smidt væk for det er pludselig blevet bogens handling af finde en tunnel, som (i bogen giver mening, men i filmen ikke) man ingen baggrund for dens vigtighed får. Og selvfølgelig ender den godt....de når tilbage(sikke et chock- i bogen sider man til sidste bogstav og venter på om alle når det). Selve svaret på dette får man i starten af filmen, med den åndsvage ridder uden øre handling. Og så lirer de den sentimentale remse fra bogen af til slut, som uden den dybde som crichton i bogen har givet figurene, er meningsløs.....min vurdering er måske hård, men jeg er også meget skuffet over den. den er uden dybde overhovedet og crichton må ryste grundigt på hovedet over den, det var bestemt ikke hans bog....min opfordring må endnu engang være læs bogen og grin af filmen......det gjorde jeg!
Timeline