ubegribelig sand

6.0
Spielbergs mest betydningsfulde film, og velsagtens den bedste og mest skræmmende film omkring jødeforfølgelsen under 2. verdenskrig. Spielberg opretholder en objektiv dokumentarisme under næsten hele filmen, uden at der går kedelige facts i det. Historien er gribende og uafrystelig. Det er her, hvor det lykkedes Spielberg at fange publikum i en nærmest uhørt grad. Schindlers Liste er en karakterudviklingshistorie om en mand, som bare vil tjene penge men ender med at redde tusinder af liv. Situationerne er en konsekvens af verdenskrigen, som heldigvis aldrig kommer i front. Derfor virker filmen også mere skræmmende, da det hele bliver personligt. I stedet for at skulle forholde os til sentimentale og oppumpede beskrivelser af krigens gru, så kommer vi tæt på menneskeskæbnerne, som oftest glemmes til fordel for teknologibeskrivelse. Det gør filmen nærværende og helt unik. Spielberg fortæller historien med hans specifikke sans for billedkomposition og forståelse for publikum. Han udleverer ikke tyskerne åbenlys, selvom deres gerninger er umenneskelige og rystende at overvære i det rolige kameras perspektiv.

Liam Neeson er fremragende i den store hovedrolle, men jeg fandt Ben Kingsleys absolut rørende præstation, som ufrivillig deltager uden mulighed for åbenlys indblanding, uforglemmelig. Spielberg er en superb personinstruktør, men holder samtidig et mesterligt overblik over historien. Schindlers Liste er et betydningsfuldt mesterværk, som meget fortjent har høstet priser og kritikerhæder overalt.
Schindlers Liste