Days of Universal Soldiers!

6.0
Vi befinder os i Vietnam 1969. Luc Devreux ( Van Damme) og sergent Andrew Scott (Lundgren) mister grebet over en gidsel situation, og de begynder at skyde løs på hinanden. De dør begge, men takket være den moderne teknologi bliver de to soldater forvandlet til dræbermaskiner af regeringen. De er beskytter af lov og orden, selvfølgelig indtil noget går galt.

Genren hedder science fiction/actionfilm, dermed er filmen også hamrende urealistisk, men virkelig flot og livlig actionfilm, og indenfor sine rammer er det noget af det bedste jeg har set. Filmen byder på en høj underholdningsværdig og efter min mening en god og acceptabel historie. Historien handler i grove træk om nogle soldater, der bliver forvandlet til dræbermaskiner, hvor de skal udføre hemmelige opgave for regeringen. Soldater der ikke må udviser følelser, der er kun regler de skal følge. Filmen er muligvis inspireret af de to første Terminator-film, hvor man sagtens kan se lighederne. Men selve ideen med at nedfryse soldater så de kan holde sig i live er udmærket fundet på. Ideen med den lille dims soldaterne har ved deres venstre øje er også fint fundet på. Der er generelt sådanne små detaljer som jeg faldt for og som gør denne film til en af de fedeste oplevelser jeg har været viden til.

Instruktøren har valgt nogle B-skuespillere til at spille i hans film, Van Damme og den overpumpede svenske Dolph Lundgren. Alligevel er de det bedste valg til denne slags film, fordi de begge besidder en udstråling som siger spar to. De har den råhed der skal til for at medvirke i denne slags film, og det kan man ikke tage fra dem.

Den tyske Blockbuster instruktøren Roland Emmerich har efter min mening skabt hans hidtil bedste film. Filmen er simpelthen sprængfyldt med nonstop action i særklasse. ”Universal soldier” præsterer flotte billeder og kanon god underholdningsværdi i bedste Michael Bay stil. Jeg indrømmer gerne, at filmen står bedst på den tekniske side. Den er ufattelig blæret klippet sammen og flot iscenesat så man mister pusten.

På sine egne præmisser er det en knaldgod moderne actionfilm, som indfrier hver eneste forventning. (det gjorde den hos mig i hvert fald) Der er fuld knald på skal jeg lige hilse og sige. Filmen har mange gode effekter og en fed stemningsfuld kulisse hvor det hele foregår i, og det lader til, at alt går flot op i en højere enhed.

En helt igennem adrenalinpumpende og seværdige film. Ligesom i Bad Boys 2 så smadres alt i underholdningsnavn, og gud hvor jeg nyder at se på det.

Det er en af de film man godt kan tåle at se mange gange, den bliver aldrig kedelig. Tværtimod bliver den bedre og bedre ved hvert gennemsyn.

En af mine all time favoritter....