Eastwoods genistreg!

5.0
Sean Penn, Tim Robins og Kevin Becon er tre barndomsvenner, hvis venskab hurtigt gled ud i sandt efter nogle gerningsmand bortførte Dave (Tim Robins) da han var en lille dreng. Dave blev kidnappet og misbrugt. Efter mange år fra hinanden, bliver de tre drenge samlet igen, da Jimmys (Sean Penns) datter blev myrdet. Sean Penn er blevet en lokal gangsterboss, Kevin Becon er politibetjent som hjælper Jimmy og Dave er en noget tvivlsom og usikker familiefar.

Filmen er instrueret af en af filmverdens absolut største skuespillere, Clint Eastwood der kan sit kram både foran og bag kameraet. Han har skabt et drama, måske verdens bedste film inden for sin genre. Drama er måske en forkert genre at placere denne film i, man kan roligt kalde filmen for en krimi.

Filmens historie er bygget med de samme sædvanlige koncepter, hvor en pige blev myrdet og man forsøger at finde frem til morderen. Det der adskiller denne film fra andre indenfor den samme genre er skuespillet og selve fortællingen. Fortællingen hænger usædvanlig godt sammen, hvor filmen tager overraskende og uforudsigelige drejninger, som gør filmen til en unik og usædvanlig spændende filmoplevelse, usanset om man fornemmer, at historien er set før, for det er den bestemt også. Bare ikke bedre fortalt.

Denne anmelderroste film har fortjent fået den ros og opmærksomhed udover det sædvanlige. Den høstede ikke så mange oscars med på vejen som man håbede på, det er i øvrigt denne slags film akademiet elsker at belønne, og så kan man sidde og undre sig over, hvorfor Mystic River ikke vandt for bedste film? Men det gik jo til Kongen vender tilbage, og siden jeg ikke er den største fan af ringenes herre film, så havde jeg set Mystic River vinde. Men filmen vendt som bekendt for bedste mandlig hovedrolle og birolle, og det er yderst sjældent det sker, at begge roller går til de skuespillere fra samme film. Min personlige favorit var Johnny Depp for Pirates of the caribbean, som spiller ganske fremragende. Men efter at have set Sean Penn, så må jeg ærligt indrømme, at oscaren var ganske fortjent. Han spiller rollen så nuanceret og stærkt, at man må klappe i sine hænder over begejstring og spørge sig selv, hvordan det kan lade sig gøre at spille så godt. Han var udmærket klar over, at det var hans største præstation nogensinde. Han var ikke særlig overrasket, da hans navn blev råbt op, fordi han på mange måder vidste at oscaren var hjemme. Man kunne mærke på ham, at takketalen var sikkert skrevet for længe siden. Publikum havde virkeligt set Depp som vinder af den dyst, hvor der på et tidspunkt klart var flertal for, som meningsmålingerne også viste. Men akademiet ville det anderledes, og selvom jeg ofte er dybt uenige med deres vurderinger, så synes jeg de har belønnet skuespillet korrekt denne gang.

Instruktøren får det bedste frem i sine skuespillere. Udover filmens måske hidtil største cast, hvor samtlige medvirkende spiller bedre end de plejer at gøre. Tim Robins skal også fremhæves, han formår at gøre rollen levende og interessant. Fortjent oscar til ham synes jeg. Kevin Becon gør det som altid godt, hans rolle som politibetjent er faktisk også interessant, og sådanne roller plejer netop ikke at være det.

Mystic River er energisk, spændende, velfortalt og velspillet film som giver et stærkt og nuanceret portræt af personerne.

Det bedste ved filmen er klart dens stærkt troværdige miljøskildring og de overbevisende troværdige karakterer, som trækker læsset.

Tæt på de 6 stjerner....