Meget interessant film...

5.0
Advarsel: Spoilers.

Som så mange andre på siden påpeger, så er der langt mellem de rigtig udspekulerede film, og denne er som forklaret en af dem. Historien er anderledes, meget anderledes end meget af alt det lort der bliver lukket ud i filmverdenen idag. Genial er nok det rette ord, mindre gør det ikke. Guy Pearce passer perfekt ind i rollen som Leonard Shelby, og gør rollen 100% troværdig, ikke altid man ser det. Synes personligt at Guy Pearce er en bedre skuespiller end f. eks. Colin Farrell, da han har et eller andet touch i de film han medvirker i, desuden vælger han også sine roller med omhu, i forhold til Farrell som går efter de lette penge (Daredevil, S.W.A.T.).

Jeg er tilsyneladende en af de forholdsvis få, der forstod filmen allerede efter første syn. Men derfor har jeg dog stadig nogle spørgsmål, så jeg håber at i er friske...

Spørgsmål 1: Hvorfor vælger Leonard i slutningen (starten), at genoptage sagen igen, når han får at vide af Teddy at sagen blev løst for længe siden? Har det noget at gøre med det han sagde, med at det stort set er det eneste at leve for? Eller er det for at "hævne" sig på Teddy, fordi at han afslørede hvad der virkelig har foregået, eller noget i den retning?

Spørgsmål 2: Hvorfor vælger Teddy at hjælpe Leonard igen, når han allerede to gange har hjulpet ham med at finde "mistænkte"? Det virker meget mærkeligt, specielt når man får at vide af Teddy at Leonard dræbte sin kones morder for flere måneder siden. Er der en dybere mening bag det, eller har han bare ondt af ham?
Memento