Gensyn med vennerne

4.0
Halvt en fortsættelse til "A Fish Called Wanda" - halvt en helt ny film

Hovedkræfterne fra den geniale "A Fish Called Wanda" er samlet igen - John Cleese og Michael Palin fra Monthy Pythons Flying Circus og deres amerikanske venner Jamie Lee Curtis og Kevin Kline - ikke for at lave en "Wanda 2", men derimod en helt selvstændig film med andre figurer og handlingstråde. Motivet er ifølge de involverede simpelthen, at de havde det så sjovt med at lave "Wanda", at de fik lyst til at fortsætte samarbejdet - at det har taget otte år at samle holdet igen, skyldes hovedsagligt problemer med at synkronisere kalendere (vi kender vist alle problemet?).

Giv publikum hvad de vil have
"Bidske Bæster" (Fierce Creatures) er den klassiske historie om de sympatiske underdogs umulige kamp mod den grumme overmagt - henholdsvis en lille hyggelig engelsk zoologisk have med søde og nuttede dyr, samt rare og lettere excentriske ansatte, og så den mest gennemførte magtgale mediebaron siden Citizen Kane.

Marwood Zoo er blevet købt af den menneskelige bulldozer Rod McCain (en tyk parodi på den alt for virkelige mediemogul Rupert Murdoch (spillet af Kevin Kline) og McCain kræver, at hans seneste investering skal tjene penge. Så der bliver indsat en ny leder af Marwood Zoo: Rollo Lee (John Cleese), oprindeligt politimand fra Hong Kong, sidenhen leder af en af McCain's TV-stationer - en hård men brutal mand, der agter at give publikum det som hans erfaring fra TV siger ham de vil have: VOLD! Alle de nuttede dyr skal ud, og haven skal kun huse "bidske bæster".

Ikke overraskende er havens personale overhovedet ikke begejstrede for at skulle skilles fra deres små nuttede og totalt ufarlige venner, så de forsøger på alle mulige mere - og især mindre vellykkede måder at overbevise deres nye chef om de nuttede væseners farlighed. Rollo Lee minder mest af alt om en mere intelligent udgave af Basil Fawlty fra "Fawlty Towers" (en mindre intelligent udgave af Basil er en dybt skræmmende tanke), så magtkampen mellem personalet og Rollo Lee er uhyrligt morsom.

Hele situationen kompliceres yderligere da Willa Weston (Jamie Lee Curtis) og Vince McCain (også Kevin Kline) ankommer til haven - de er henholdsvis en ambitiøs og velformet karrierekvinde i lidet diskrete antræk, og Rod McCains dybt uintelligente, usympatiske og uærlige søn (end ikke hans far kan lide ham). Vince er så dum at han til trods for utallige afvisninger tror Willa er interesseret i ham, mens hun til gengæld (på fuldstændigt fejlagtigt grundlag) tror at Rollo Lee er en veritabel sexatlet og derfor er meget interesseret i ham. Både Rollo og Willa bliver til nye og meget mere sympatiske personer undervejs: Rollo udvikler sig fra en Basil-type til en Archibald Leach (hans figur i "A Fish Called Wanda").

Til sidst ankommer Rod McCain også til haven, og så kan tæppet gå for the big showdown - der både har den udgang vi som publikum forventer, men samtidigt overrasker...

Wanda eller Willa?
Der er som sagt ikke tale om en fortsættelse til "A Fish Called Wanda", men både publikum og skuespillere ved jo godt, at "Fierce Creatures" og "A Fish Called Wanda" er beslægtigede: flere af personerne i "Bidske Bæster" er enten nære "slægtninge" af de figurer skuespillerne spillede i "Wanda" (f.eks. Kevin Kline's Vince McCain og den torskedumme Otto West fra "Wanda" eller Willa/Wanda) eller ironiske modsætninger (Michael Palin, der i "Wanda" spillede den stammende forbryder Ken, er her den non-stop snakkende Bugsy Malone). Der leges endda så meget med slægtskabet mellem de to film, at Rollo en enkelt gang "kommer til" at kalde Willa for Wanda.

Med et så nært slægtskab er det selvfølgelig uundgåeligt at man sammenligner de to film - og den sammenligning falder kort og godt ud til fordel for "A Fish Called Wanda". Det skyldes ikke at "Bidske Bæster" er en dårlig film - den er faktisk temmelig god, men simpelthen at "Wanda" er en helt usædvanlig god film - efter min mening en af de mest vellykkede komedier i de sidste ti år. De områder hvor "Wanda" for alvor overgår "Bidske Bæster" er i historien, timingen og bipersonerne - på alle tre områder er "Wanda" mere tight og sammenhængende. Men "Bidske Bæster" er absolut en film jeg har tænkt mig at se igen (jeg har overhovedet ikke tal på hvor mange gange jeg efterhånden har set "A Fish Called Wanda").
Bidske Bæster