nøj hvor trivielt!

3.0
Antoine Fuquas instruktørdebut er en hæsblæsende actionfilm i ordets forstand, hvor actionelementet desværre prioriteres for højt, og man engageres aldrig i hovedpersonerne. John Woo er medproducent og flere af hans kendetegn er til stede i filmen (uendelige slowmotion-sekvenser, den stenhårde morder med hjerte af guld og uigennemtrængelig morale, håndpistol i begge hænder, osv.). Det er en god ting, at Fuqua har kunnet lænet sig op ad actionmesteren over dem alle (selvom Woos seneste er noget forvrøvlet bras), og de mange actionsekvenser er da også virtuos iscenesatte, dog uden nogensinde at nå Woos banebrydende højder. Desværre har Fuqua ikke haft øje for de små detaljer (som eksempelvis i begyndelsen, hvor narkoen på kniven blæses væk af helikopteren), der kunne have gjort filmen meget bedre. The Replacement Killers føles som en uendelig opbygning til det ene klimaks efter det andet, hvorved man som publikum aldrig rigtig fænges.

Chow Yun-Fat ses i hans første amerikanske film, og han gør da en habil indsats, men nu kan han også rollen til fingerspidserne, hvorved det hele virker lidt for rutinepræget. Mira Sorvino kæmper med en yderst flad rolle uden nuancer, men som førnævnt lades de i stikken af et actionfokuseret manuskript med en meget tynd historie som omdrejningspunkt. Desværre bliver actionscenerne flere gange for meget (filmen har rekorden for flest affyrede skud i en amerikansk film), og virker endda forstyrrende i de enkelte handlingsfremdrift. Man kommer simpelthen til at savne den plausible dramatik. Musikken er overeksponeret som medfortæller og skaber ikke den forventede spænding. Desuden klipper Fuqua alt for hurtigt mellem flere sekvenser, hvorved mange af scenerne kommer til at stå som fragmentariske i det store billede.

Ja, det hele lyder nu slemt, men underholdningsværdien er nu upåklagelig og så er The Replacement Killers også virkelig lækkert og nærmest ambitiøst fotograferet. Alt i alt må man sige, at Fuqua har begået en hæderlig debut, der dog slet ikke indikerer den originalitet, som han viste med hans senere Training Day (en af mine favoritter), som er højdepunktet i hans karriere.
The Replacement Killers