Giganten, Eller Det Store Lem

3.0
Politiet efterforsker nogle brutale mord, hvor pornostjernen John Holmes (Kilmer) på en eller anden made er involveret.

”Wonderland” er bygget på sande begivenheder, hvor den ynkelige stofmisbruger Holmes, der var blevet en legende i pornoverdenen på grund af hans gigantiske lem, spillede en rolle, som man aldrig helt har fundet ud af hvad var.

Filmen er en ren thriller med en mordgåde, men vil gerne prøve at bilde os ind, at den er mere end det, så billede- og klippestilen er ofte eruptiv over i det eksalterede, og det skal så gøre det ud for dybde. For særlig dyb er historien egentlig ikke og specielt god kan den heller ikke siges at være. Den har sine momenter, hvor man fænges, mest på grund af plottet, hvor vi får historien fortalt ud fra to forskellige personers perspektiv, den ene Holmes, og så selv kan prøve at regne ud hvem der er tættest på sandheden. Ingen af personerne er nu synderligt troværdige, da de begge har deres grunde til at lyve, men slutningen giver os dog et bud på hvem der måske står bag de brutale mord.

Hvis man håber på en film der omhandler Holmes liv, så har denne ikke meget at byde på. Kilmer spiller rollen fænomenalt godt, ros for det og han hæver klart filmen, men den omhandler kun en kort periode i Holmes liv og går aldrig rigtigt i dybden med personen, hans baggrund eller andet. I den fremragende film ”Boogie Nights”, hvor instruktør Paul Thomas Anderson har bygget sin hovedperson på netop Holmes, kommer man mere ind bag facaden på personen, selv om man skal huske, at den altså ikke handler om Holmes. Men den er stadig et bedre bud, hvis man vil se en film om emnet.
Wonderland