©Baseret på en sand historie©

5.0
"Baseret på en sand historie". Hvor mange gange har vi ikke set en Hollywood produktion starte med den oplysning?

For en gangs skyld er det ikke en lige så kvalmende rærstrømsk affære, som er kommet ud af det. Selvfølgelig er der lavet nogle småændringer for dramatikkens skyld, men resultatet er faktisk blevet en rigtig gribende film. For mit vedkommende var den i den bedre ende af skalaen, hvis vi kigger på, hvad for film af denne type, der kom fra Hollywood i 90´erne.

Filmen omhandler en gruppe overlevende passager, som efter et flystyrt i Andesbjergene forsøger at holde sig i live i de kolde omgivelser.

Mange mennesker var skeptiske omkring det fakta, at passagerne i virkeligheden var begyndt at spise deres døde for at overleve og var forbeholdne omkring hvordan det ville komme til at fremgå på film.
Heldgivis kom det ikke til at virke grotesk, men faldt helt naturligt ind i historien. Man kun undre sig over, om folk måske havde forestillet sig, at filmen lige pludselig skiftede genre til "Night of the living dead in the Andes Mountains" og at de ville blive vidne til zombier som rendte rundt i sneen og råbte "Brains!".

"Alive" er en livsbekræftende film på alle punkter. Den er virkelig flot skruet sammen. Den medrivende historie har de jo haft på forhånd, men billedsiden, effekterne ved flystyrtet og skuespillet er i høj klasse.

Instruktøren og folkene bag filmen har valgt ikke at benytte sig af de helt store navne og det er ret befriende og fungerer perfekt. Af en eller anden årsag giver det også filmen et mere realistisk look.

Udover Ethan Hawke (som stadig ikke var slået helt igennem på det tidspunkt) og Illeana Douglas fra "Cape fear", så var der ikke så mange kendte ansigter. Udover John Malkovich, men hans rolle som fortæller, er ikke så omfattende.

Det var befriende at se en Hollywood film, som man kunne leve sig ind i og Aaron Neville´s version af "Ave Maria" er virkelig flot sat ind lige før rulleteksterne kommer og man bliver ført op over bjergene. (Forbi et mindesmoment om begivenheden eller statue, såvidt jeg erindrer).

Instruktøren/produceren Frank Marshall & produceren Kathleen Kennedy har tit samarbejdet med Steven Spielberg og det ser ud som, at de har taget notater.
Selvom Marshall´s underholdende "Araknofobi" og den skuffende "Congo" ikke helt lever op til Spielberg´s niveau, så er det den type film (inkluderet denne), som Spielberg sagtens kunne have været instruktør på tidligere i hans karriere. Det ville måske have løftet dem yderligere, hvis det havde været ham og ikke Marshall, der sad i instruktørstolen.
Vi lever