Fyr marketing-aberne!

4.0
Trailerne giver én det klare indtryk, at der er tale om en typisk dansk 0-IQ kommedie, hvor man skal kunne fnise over skuespillere der fremsiger sjofle ord for at få noget ud af filmen. Jeg havde da også besluttet, at jeg i hvertfald ikke gad at se skidtet.

MEN jeg kom for sent til en anden film og gik så ind og så Solkongen - man skal jo ikke lade sig begrænse af sine fordomme. Den var faktisk sjov på den fede måde - kærlig udlevering af mennesker, der ikke har andre karakterfejl end alle os andre, men måske nok har dem i større omfang. Både Thomas B-L og Nikolaj L-K's personer var gennemført morsomme i sig selv, og skabte en generel baggrund, hvori den mest åndsvage adfærd faktisk virkede troværdig snarere end som søgte sketches smidt ind for at holde filmen i live.

Til folk, der er kommet ud over den første pubertet, skal mit råde blot være at ignorere trailerne, der må være lavet af marketingfolk med erfaring udelukkende fra børnesliksegmentet, og give filmen en chance.

(PS: Det kunne være spændende, hvis holdet anvendte den samme skarpe og humoritiske iagtagelses evne på nogle mennesker / problemstillinger i dagens samfund, der lå tættere på normaldanskeren - istedet for klicherne: Polle-typen, Værthusskoddet, Terapeuten, Den fallerede forretningsmand, Den frustrerede enke osv.)
Solkongen