Kærlighed og knivkastning

4.0
Pigen på broen er en underfundig lille fransk komedie, der handler om den livstrætte og nedtrykte pige Adele (Vanessa Paradis), der reddes af den midaldrende knivkaster Gabor (Daniel Auteuil), da hun kaster sig ud over en bro i et selvmordsforsøg. Hun bliver hans nye skydeskive-darling, og deres forhold udvikler sig i takt med, at Gabors knive flyver om hendes krop. Filmen lever på den samspillet mellem de to dejlige hovedpersoner. I åbningsmonologen ser vi Adele fortælle om hendes desperation over livets meningsløshed og tomhed, og hvordan den har ledt hende til at gå i seng med tilfældige mænd uden aldrig at knytte sig til nogen. Gabor giver hende en frygt for livet, som hun ikke har følt før, da han kaster sine knive efter hende. Der knyttes et bånd imellem de to. Men Adele er og bliver en vildkat, og Gabor er en mand med et par hemmeligheder. Deres farlige spil kan ikke fortsætte. Ud over det herlige samspil mellem de to skuespillere, byder filmen også på nogle utrolig smuk cinematografi i sort/hvide billeder. Jean-Pierre Jeunet er bestemt ikke den eneste franske instruktør, der formår at charmere med en underfundig historie fortalt i hurtige, men ovenud glamourøse billeder. Patrice Leconte (”Le Mari de la coiffeuse”, ”Frisøsens mand”) formår endda langt bedre end Jeunet at få et lærred til at dirre af seksuel energi. Den intense og ekstremt smukke scene, hvor Adele nærmest får orgasme, da Gabor kaster knive ad hende i en lade filmet i mørk og farlig noir-stil, glemmer jeg ikke foreløbig. Der er måske ikke så megen dybde i historien, men det opvejes af de lækre billeder, den underfundige humor og det herlige skuespil.
Pigen på broen