©Foxx på mord-Cruise©

4.0
Michael Mann beviser endnu engang, at han er god til langsomt at opbygge en stemning og igen er det L.A., der lægger rammer til.

Det bærende i filmen er samspillet mellem Cruise & Foxx. To personligheder som står i dyb kontrast til hinanden. Hvor Fox sidder fast i en verden af "hvad nu hvis", har Cruise taget skridtet og lever livet på sine egne præmisser. Eller gør han?
For et eller andet sted kræver det noget at blive så kold som Cruise er i denne film og ingen vælger at blive lejemorder, uden at noget har ledt dem dertil.

Uden den mest sindsoprivende handling har Mann alligevel formået at skabe en stemningsfyldt thriller, som måske ikke er hans bedste film til dato, men ligger i den bedre ende.

Både Cruise & Foxx gør det godt og det eneste tidspunkt i filmen, hvor der er noget at sætte fingeren på, er efter min mening i scenen, hvor Foxx skal udgive sig for at være Cruise.
Det virker lidt for letkøbt, at de bare tager det for gode varer, at han skulle være Cruise efter at han i to minutter har stået og stammet og set ud som om, at han var ved at skide i bukserne, før han fik styr på situationen.
Det var dog en lille bagatel og ikke noget som får helhedsintrykket til at falde i karakter.

En seværdig film og ikke mindst pga. de flotte optagelser, som er gennemgående for hele filmen.
Collateral