Actionfilmen Er Død

2.0
Den gamle xXx er blevet dræbt på en mission og en ny må findes og det bliver han (Cube), for at nedkæmpe et kup mod den amerikanske præsident.

Tænk at man smider over 80 millioner dollars ud på så spinkelt en grundlag som den her film, der ikke engang er værd at kalde klichefyldt, det lyder for pænt.

Den første film var intet særligt, men den her efterfølger er en af de tyndeste undskyldninger jeg endnu mindes at have set for at ville tjene penge (den blev en fiasko og fortjent) og selv for et kommercielt produkt som dette, burde man kunne forlange bare en anelse mere opfindsomhed i handling, spænding og valg af hovedrolle, til en omgang blodfattig (bogstaveligt ment) action som dette.

Nuvel, der er de typisk vilde klipninger der skal gøre det ud for solid action, men der er faktisk også en enkelt action-scene eller to der næsten fungerer og bliver morsomme af de rigtige grunde og som helhed er filmen så tempofyldt, larmende med fed lyd og spækket med ramasjang, at det er lige før man kan føle sig underholdt på den konto (det er i hvert fald svært at sove i larmen). Det er indrømmet intet man hverken kan eller vil huske på og bagefter har man det lidt som om man har fået filmen udvisket af hukommelsen, men af de ”spidse” grunde jeg har nævnt slipper den for laveste bedømmelse.

Jeg skal da også gerne indrømme, at det ikke gavner at man har valgt en afdanket rapper som Cube til hovedrollen, han er rædselsfuld og har kun et udtryk der virker ægte og det er at se pissesur (ikke at forveksle med pissesej) ud (sådan ser han vist bare ud). Man forventer næppe skønt spil i sådanne film, men så i det mindste en karismatisk, sej eller blot sjov person som røvsparkende actionman-figur.
xXx2: The Next Level