Socialt indigneret splatter

3.0
Den japanske gyser "Dark Water" var noget så usædvanligt som en socialrealistisk én af slagsen. Nu har George Romero så minsandten begået en splatterfilm med en temmelig utvetydig social indignation over verdens tilstand. Budskabet ligger endog ikke langt fra en opfordring til klassekamp. Den aktive figur, Cholo, repræsenterer i bund og grund arbejderklassens forbandelse...
Men de rige (svin) får så sandelig lov at bløde for deres arrogance i sidste halvdel af filmen!

Rent fortælleteknisk savner dette blod- og tarmslyngsdrama dog i væsentlig grad både stemningsopbygning og dertil hørende intensitet, som man med rette kan ønske og forvente sig i denne genre. Graden af forudsigelighed (har jeg ladet mig fortælle fra en kender) trækker også ned ift. "Dawn of the Dead". Der kløs i stedet på fra første minut. Den postapokalyptiske situation synes stærkt inspireret af sci-fi-gyseren "28 Dage Senere", men fortællingen samler sig i modsætnoinge dertil aldrig om mystikken og dysterheden.

Jeg vil ikke kloge mig alt for meget på dette genremæssigt ikke specielt fornyende epos, da jeg faktisk endnu har forløberen "Dawn of the Dead" til gode. Men i kraft af filmens usædvanligt politiske engagement bliver filmen alligevel en lidt bemærkelsesværdig oplevelse. Man undgår den velkendte tomhedsfornemmelse, endskønt billedet af socialt bevidste zombier virker lidt vel søgt.
Land of the Dead