Heart Of A Hitman

6.0
Anmeldelse af Directors Cut:

Med Luc Besson bag roret ved man altid at man får en oplevelse over det sædvanlige, og Leon er muligvis hans bedste film.

Leon (Reno) er en koldblodig lejemorder med en emotionel kerne som et barn, han er den bedste på sit felt og man er sikker på at opgaven bliver løst hver gang... I sin fritid lever han et tilbagetruket liv i sin lejlighed med en stueplante som eneste selskab... Da familien ved siden af bliver myrdet af den korrupte og mildest talt mentalt ustabile FBI-agent Stansfield (Oldman) søger familiens eneste overlevende, pigen Mathilda (Portman) tilflugt hos Leon, han bliver overrasket over pigens ligefremhed og hendes lyst til at tage hævn over de krrupte strømere og efter et par afslag får indvilliger Leon i at gør pigen til sin protege

Filmingen er exceptionel specielt i actionscenerne, hvor jeg helt klart mener at filmen er forud for sin tid og man bliver til tider helt forpustet over hvor gennemført filmningen, man må beundre Besson for hans visuelle overblik som han for alvor brystede sig med i Det Femte Element

Handlingen er rigtig god, og det at gøre en lille pige til heltinden er et modigt træk plus at vise de seksuelle tiltrækninger Mathilda og den forvirrede Leon har imellem sig...

Musikken er noget af det bedste filmmusik jeg nogensinde har hørt, lige fra den følelsesladede Score, henover Björks mesterlige "Venus As A Boy", der bidrager med et lille et lille vink til Leons følelser, og til Stings flotte "Shape Of My Heart"

Skuespillet er uforskammet godt. Jean Reno spiller en fremragende rolle som den koldblodige om samtidig blide Leon... Gary Oldman leverer (i sin bedste rolle) en uforglemmelig præstation som den gennemkorrupte Stansfield, en skurk i ordets bedste forstand, og Natalie Portman er (som PG rigtigt nok skriver) et fund til rollen som Mathilda, at en 12-årig kan levere en så kraftig og troværdig præstation er crazy)

Absolut en af halvfemsernes bedste actionthrillere...
Léon