Primitivt og Råt

3.0
Fotomodel (Nielsen) trues på livet af en bande af psykopatisk mordere, der kalder sig den nye verdensorden. Politimanden Cobra (Stallone) må prøve at beskytte hende og samtidig stoppe banden.

Handlingen i ”Cobra”, der er bygget på romanen ”Fair Game” af Paula Gosling, som atter blev indspillet i 1995 under originaltitlen og var en forfærdelig film, har manuskript af Stallone selv og er instrueret af Cosmatos, der også iscenesatte ”Rambo: First Blood Part 2” og det er der kommet en hårdkogt og actionrig, men også meget spinkel og yderst jævnt fortalt film ud af.

Handlingen virker så uigennemtænkt og plottet så uholdbart, at man er tvunget til at sluge en del kameler for at acceptere det tynde præmis som historien hviler på. Samtidig er det nok klogt ikke at tænke for meget imens filmen kører, for der ligger ærlig talt nogle temmelig primitive synspunkter og holdninger mellem linierne i det klichefyldte manuskript.

Kan man det, altså slå hjernen fra, så er ”Cobra” en til tider forholdsvis spændende og også lettere uhyggelig omgang rå og blodig ramasjang, med flere hårdtpumpet og medrivende actionscener, af den slags man ikke ofte ser mere på film, hvor næsten intet er for brutalt til at blive vist.

I hovedrollen er Stallone så sej, cool og rå at det næsten bliver morsomt, ikke nødvendigvis frivilligt og rollen, der både er en typisk repræsentant for tiden filmen blev til i og en af de meget karakteristiske (læs klichefyldte) helte- og politiroller, hvor helten er upopulær hos bossen, går sine egne veje og virker ufin i kanten. Stallone er ikke nogen stor skuespiller, men her gemmes det lille talent han dog har, indrømmet ret så langt væk, men han passer alligevel supergodt til sådan en rolle her og udfylder den alene med sit bryske udseende.

Værre er det med det danske skideskur Brigitte Nielsen, hun er en rædsel på alle tænkelige måder i den kvindelige hovedrolle, man kan kun have noget imod hende og som dansker blive flov og skamme sig.

Spilletiden har de klogeligt holdt kort, de hjælper på underholdningsværdien, så man ikke kan nå at kede sig for meget og det gør, at man føler at der sker noget konstant...Hey, det gør der egentlig også.

Der er en del musiknumre i filmen, et par af dem er faktisk helt okay.

Til slut kan jeg blot sige, at når Stallone i filmen siger, ”kriminalitet er en sygdom og jeg er kuren”, så viser han at han ikke har fattet at forebyggelse er bedre end helbredelse. Det fortæller ret godt om filmens grundlæggende stupide tone.
Cobra - lovens stærke arm