Usammenlignligt mesterværk

6.0
Jeg må erkende, at jeg aldrig har set noget, der kommer i nærheden af Spejlet i intellektuel narration og æstetik. Det er en overvældende oplevelse, der på alle måder fjerner fødderne under én.

Der er ikke meget historie i denne smukke film, men handlingen kan mere beskrives som en lyrisk tankestrøm af erindringer og oplevelser. Dette er Tarkovskys mester personlige film sammen med Ivans barndom, og det er hans klart mest udfordrende. Her er både digte fra instruktørens far, drømmesekvenser fra hans barndom og dobbeltgængere i de kvindelige hovedroller. Alt sammen gør, at Spejlet mest af alt kan sammenlignes med James Joyces Ulysses - i hvert fald i narrativ kompleksitet.

Ud over det rent indholdsmæssige er Spejlet en æstetisk oplevelse ud over det sædvanlige. Brugen af ild, vand og luft er nærmest ophøjet til et guddommeligt niveau. At filmen skifter mellem farver og sort/hvid er kun en beundringsværdig effekt, der understøttes af det, billederne viser. Musikken er også smuk, men de 'rene' øjeblikke uden musik og lyd er noget af det smukkeste, der nogensinde er blevet vist på film.

Jeg kan ikke begrænse min entusiasme for denne fabelagtige film, der også indeholder adskillige poltiske og sybolske elementer, som jeg ikke vil komme ind på her. Blot vil jeg nævne, at Spejlet er en af de mest fantastiske og unikke film, der nogensinde er lavet - og det er selvom man ikke forstår alt, hvad der foregår.
Spejlet