The Island, et overamerikaniseret science-fiction drama.

2.0
Ewan Mcgregor og Scarlett Johansson medvirker - og inkarnerer de to hovedpersoner "Lincoln six echo" & "Jordan two delta" - i denne film der uden at overdrive foregår i et ekstremt opskruet og hæsblæsende tempo, hvilket for det meste er årsagen til at det hele bliver desto mere forvirrende at følge. Men sådan er det som oftest i denne genre hvor man vælger at formulere historien - typisk specialeffect drevet sci-fi i dette tilfælde - således at det uundgåeligt sker på bekostning af noget som jeg betragter som værende langt vigtigere, nemlig et afslappet udtryk der for tilskueren ville gøre det langt lettere at forholde sig til og meget bedre forståeligt, det er nærmest nødvendigt for at gøre en film vellykket, men det har tydeligvis ikke været folken bag, samt instruktøren Michael Bay's intention.

Desuden er historiens indhold, momentvise suspense og plot-outlines overhovedet ikke nok i sig selv, til at filmen forbliver interessant eller medrivende over sine langtrukne 2 timers spilletid. Der leveres tilgengæld et par ok. præstationer af et par af skuespillerne, selvom der ikke gives meget at arbejde med, Steve Buscemis' karrakter er nok den bedste, ihvertfald den morsomste og Sean Bean spiller som altid en overbevisende badguy.

Alt ialt er det egentlig også det her jeg gerne vil forklare. En meget præcis beskrivelse syntes jeg.

Citat: Politiken (Erik Jensen).
"Vi kunne have stået med en futuristisk kult-thriller, men nu ender vi i stedet med en forenklet, urealistisk, endimensional og forudsigelig action-dunker..."