Når man støder sammen!

5.0
Crash er på mange måder en chokerende og interessant film, godt nok har filmen de sædvanlige emner som man efterhånden har set flere gange, såsom racisme, fordomme og generelt frygten for fremmede mennesker, men det er sjældent set så overbevisende og nuanceret skildret, som i Crash, og alligevel rummer filmen mere end blot de overnævnte emner, og føles derfor utrolig stærk og ægte. I Crash følger vi forskellige personer, og senere hen viser det sig, at alle på en måde er bundet sammen og kæmper med de samme hverdags problemer. Crash er en film om ægte mennesker, ægte følelser, ægte problemer, og takket være den gode instruktion, godt overblik over historien og de dygtige præstationer, kan vi som seer identificere os med samtlige medvirkende, og vi føler noget for dem. Ikke en eneste person i filmen falder igennem, eller virker uinteressant, det er altså stærkt gået af Paul Haggis, som forstår at skrive gode manuskripter.

Er Crash et mesterværk? Ikke helt efter min mening. Dertil er den måske ikke helt så mindeværdig. Men altså det er ingen skam, den er stadig ufattelig god, som den er.

Filmen er spækket med gode navne, og samtlige medvirkende er overbevisende i deres roller, og nogen ses ligefrem i deres livs rolle. Og her tænker jeg specielt på Bullock, som ikke har spillet særligt godt siden hendes gennembrud i Speed, men gør det fantastisk godt her i en mindre rolle. Jeg havde ønsket, at man så mere til hende, men det skulle ikke være denne omgang. Den kommende bond-babe Thandie Newton (som man kender fra MI2) ses også i hendes livs rolle, også en lille birolle, men hun fylder meget på skærmen, og virker ægte og ualmindelig overbevisende. Dillon, Phillippe og Cheadle har også gjort et godt indtryk, men listen er lang med gode præstationer.

Jeg sender de varmeste anbefalinger til alle der er til et stykke ægte drama og ægte mennesker, for Crash er en vigtig film og har meget godt at byde på og kommer med gode pointer, man skal bare have lidt tålmodighed med filmen. Om Crash er værdig til at snuppe titlen som bedste film her ved den kommende oscar show, kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke har set de andre kandidater, men lige sådan umiddelbart tror jeg ikke på den vinder, da Crash ifølge mig er en atypisk oscar kandidat. Den får lige røven med sig op på de 5 stjerner. Filmen gjorde godt indtryk på mig.

Crash