Descent Into Madness

5.0
Seks standhaftige veninder tager på deres årlige huleforskningstur, blandt dem er Sarah, der har mistet sin familie et år forinden i en frygtelig ulykke. Snart finder de dog ud af at initiativtageren Juno har taget dem ned til en ukendt grotte, en grotte der ikke er blevet opdaget og en grotte der ikke findes et kort til. Som om det ikke var nok bliver indgangen spærret og venskabet begynder at krakelere, og sidst men ikke mindst: Der er nogen (noget) der holder øje med dem

Efter at have overværet Dog Soldiers, der var en fabelagtig gang actionunderholdning, havde jeg store forventninger til Neil Marshalls næste projekt The Descent. Denne gang er soldaterne blevet skiftet ud med kvinder, hakker i stedet for skydevåben og ja hvad? I stedet for varulve

Filmen er nærmest delt op i to dele, de første 45-60 minutter får vi introduceret karakterne og deres indbyrdes forhold og hvordan dette krakelerer jo længere filmen skrider frem. Og så har vi den overraskende udpenslede voldsdel hvor pigerne bogstaveligt talt bliver flået fra hinanden i en lind blodstrøm.

Det der virkelig også hiver filmen op, er den herskende paranoia stemning nede i den mørke grotte og med stor inspiration fra Alien lykkedes det filmen at nærmest trække tilskueren ind i hulen, og jeg for min part blev da nødt til at gå ud at tage en mundfuld frisk luft for at komme væk fra den klaustrofobiske stemning, aldrig har en gyser påvirket mig på den måde og det hele skal være positivt ment.

Keep Going Marshall, dette er en af de bedste gysere du støder på hos din lokale videopusher lige nu.
The Descent