Så medrivende som det kan være!

6.0
Da jeg for ca. 6 år siden gav mig til at se Terminator var jeg ikke så særlig imponeret, men i dag er Terminator bare et stort hit og således også en klassiker. Så derved tænkte jeg ved mig selv at jeg bare må se 2'eren. Og syntes man at 1'eren var god, vil man på ingen måder blive skuffet over 2'eren.

James Cameron som ligger på min alltime favorite instruktører har skabt dette Sci-Fi mesterværk af en klassiker og tag ikke fejl, 2'eren er den bedste, stærkt efterfulgt af 1'eren.

For år tilbage var Sarah Connor målet for den nådesløse robot T-800. Nu er hendes søn John Connor blevet målet for den ikke-ønskende fremtid. En ny version af T-800 bliver sendt tilbage i tiden for at beskytte John, samtidig sender fremtidens fjendelige maskiner en mere avanceret robottype tilbage, kaldet T-1000, som sjovt nok skal dræbe John for at vinde i fremtiden (det er en lidt indviklet forklaring, det ved jeg, men håber du forstår), og her starter underholdningen på fuldt drøn. T-1000 er altid lige i hælene af John og T-800 som gør den både spændende og medrivende.

Men Terminator 2 er ikke bare rendyrket popcornsunderholdning, den har tydeligvis noget på hjerte. Filmen sætter nemlig tanker i gang: Hvad ville vi gøre hvis det var os i den situation? Ja, hvad ville vi gøre hvis der bare blev dommedag/atomkrig? Ja, filmen har et lidt skræmmende og uhyggeligt tema på en måde. Temaet hører nemlig under Dommedag, på engelsk "Judgement Day", som er filmens undertitel. Alle har hørt om atombomben over Nagasaki/Hiroshima som er en uhyggelig bedrift. Og der kan man godt tænke på det, når man ser T2, da atomkraft faktisk er sket i verden og det er måske et lidt tankevækkende og skræmmende element.
Men når man tænker som ovenstående skal man tænke på at det kun er film det man ser og at det overhovedet ikke kan ske i virkeligheden, i så fald ikke i vore levetid (eller hvem ved? Det er bare noget jeg tror/håber).
Men samtidig er dette tema også med til at gøre handlingsforløbet spændende og man sidder hele tiden med tanken i baghovedet "Hvad er det næste der sker?!".

Filmens personkaraktestik er på ingen måder overfladisk. I løbet af filmen får vi både at vide og se hvordan morens (Sarah) og sønnens (John) forhold til hinanden, samtidig ser vi også hvordan terminatorens og Connors forhold udvider sig til et godt venskab. Og alt sammen bliver så utrolig godt beskrevet som det kan blive. Og her vil jeg så lige sige at "Director's Cut'"-udgaven byder på en del mere end biografversionen deriblandt lidt humor og lidt mere karaktestik, og derved får filmen også et ekstra skub hvilket jo er fremragende.
For slet ikke at snakke om skuespilpræstationer kører det jo fremragende. Rollen som John Connor spilles af Edward Furlong som virkelig får lov at folde sig ud. Egentlig kan jeg ikke finde en bedre en til at spille ham, han gør det fremragende som typen der får vist sine følelser frem, samt vise den mere drengerøvsagtige del af sig selv som han jo gør lidt i starten.
Arnold Schwarzenegger leverer her sit livs største præstation som Terminatoren. Han indeholder stadig denne "I'll be back"-attitude fra 1'eren, samt nogle sjove situationer (især mellem John og ham) som gør karakteren virkelig skæg. Han indeholder også den mere alvorlige type, og selvfølgelig er han den mest spændende karakter i filmen.

Scoret til filmen er helt uimodståeligt flot komponeret og dette medfører også en mere livlig og medrivende historie eftersom filmen skrider fremad. Bare i filmens indledende scene (lille spoiler ->) hvor man ser terminatorens ansigt samtidig med at man lytter til scoret er så fantastisk og man ved bare at nu kommer der en god film... og ganske rigtigt!

Effekterne er en del bedre end fra 1'eren hvilket jo egentlig også er forståeligt nok, da 1'eren var optaget i '84 og 2'eren her i '91, så der er blevet lavet en del i de 7 års forløb. Der er egentlig ikke så meget at tale omkring effekterne, udover at det ser godt ud og ser også virkelig Terminator-agtigt ud.

At filmen vandt 4 Oscars for bl.a. effekter, makeup og lyd er helt forståeligt. Bedre effekter i 90'erne findes næsten ikke, udover "The Matrix" i '99
Men som sagt, hvis man kan li' 1'eren er 2'eren ingen skuffelse. 3'eren er ikke særlig god, men underholder fint!
Og det er så nemt bare at sige "se den", men i dette tilfælde bliver jeg nødt til det! For filen da, SE DEN!!!!